Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"De smyghöjer priserna"

När Östgötatrafiken vid årskiftet tar bort länskortet får de som pendlar mellan Finspång och Norrköping finna sig i en högre månadskostnad. Skamligt, tycker pendlaren Kerstin Källbom, från Finspång, som tror att det är ett sätt för Östgötatrafiken att smyghöja priserna.

Extra avgift tas ut vid betalning ombord på bussar och spårvagnar från och med 1 september. Vill man fortsätta att åka kommunalt till samma pris som förut får man köpa och ladda sitt värdekort eller periodkort på Pressbyrån eller något annat försäljningsställe.

Extra avgift tas ut vid betalning ombord på bussar och spårvagnar från och med 1 september. Vill man fortsätta att åka kommunalt till samma pris som förut får man köpa och ladda sitt värdekort eller periodkort på Pressbyrån eller något annat försäljningsställe.

Foto: Svensson Robert

FINSPÅNG2007-11-14 00:08
Från årskiftet försvinner länskortet, eller periodkort för normaltrafik som det egentligen kallas och som idag kostar 830 kronor per månad, för att helt ersättas av periodkortet för expresstrafik, som kostar 880 kronor per månad. Fördyring
Förutom priset är skillnaden mellan de båda korten att länskortet inte gäller på expressbussar och Östgötatrafikens tåg. För de resenärer som bara använder sig av den vanliga busstrafiken mellan Finspång och Norrköping innebär förändringen en fördyring.Kerstin Källbom, som bor på Östermalm i Finspång, pendlar dagligen till sitt arbete i Norrköping och är en av de som drabbas av att länskortet försvinner. Hon säger att hon inte har någon nytta av att kunna åka med expressbussen. Den stannar inte där hon bor och hon skulle få ta sig långt om hon skulle åka med den. Inte aktuellt
Därför är det inte aktuellt att åka med expressbussen och så är det också för många andra pendlare, anser Kerstin Källbom. Enligt henne är det flera som är arga över att Östgötatrafiken tar bort länskortet.- De tvingar folk att köpa något som de inte kan utnyttja. Det är för jäkligt, säger Kerstin Källbom. Jag tycker det är att lura folk.Kerstin Källbom är särskilt förargad över att Östgötatrafiken i tidningsannonser sagt att man inte höjer biljettpriserna för nästa år, samtidigt som flera som pendlar mellan Finspång och Norrköping får höjd månadskostnad."Ett sätt tjäna mer"
- Det är falsk marknadsföring att säga att priset inte höjs, säger Kerstin Källbom. Det här är ett sätt för dem att tjäna mer pengar. Jag tycker det här är jättefult, och det tycker alla.Östgötatrafikens informationschef Sylvia Rydström säger att man tar bort länskortet för att det är få som köper det.- Vi säljer väldigt lite av det, det är väldigt få som köper kortet. Det har blivit en väldigt liten produkt och därför väljer vi att plocka bort den för att rensa upp lite i biljettfloran, säger hon. Förutom de som pendlar mellan Finspång och Norrköping drabbas också de som pendlar mellan Valdemarsvik och Norrköping.- Vi har tittat på vilka effekter det här får. Tyvärr är det den här lilla gruppen som får en dyrare resa om man vill åka kollektivt. Vi är medvetna om det, säger Sylvia Rydström.Hon är också medveten om att del resenärer uppfattar Östgötatrafikens agerande som ett sätt att smyghöja priserna.- Jag förstår att man känner så, säger hon. Men det är definitivt inget sådant resonemang som ligger bakom det. Vi försöker rensa upp lite bland alla kort vi har.Vad är det för besvär för er att sälja länskortet vid sidan av expresskortet?- Vi har tidigare tagit bort kort när vi upptäcker att de inte används så mycket för att vi inte ska ha så himla många olika sorter, säger Sylvia Rydström. Vi vill försöka förenkla det lite både för våra kunder och för de som säljer våra kort. Men framför allt är det för att det är så väldigt få som nyttjar det.Håller inte med
Men Kerstin Källbom håller inte med om det resonemanget. Hon har svårt att förstå varför man inte kan behålla länskortet.- De säger att det är en marknadsanpassning, det är ju bara ett ord, säger Kerstin Källbom. Det här har inget med marknadsanpassning och produktanpassning att göra, utan det är ett sätt att höja priserna. Till och med chaufförerna tycker att det här är ruttet.För att komma runt prishöjningen kommer Kerstin Källbom att köpa ett årskort från den 31 december. Då kan hon köpa det gamla länskortet och slipper då den höjda månadskostnaden för 2008.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om