Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Flera företag i samarbete för en bättre försäljning

Sex kvinnliga småföretagare gör gemensam sak inför julhandeln. "Vi behöver få fler Finspångsbor att handla lokalt. Vi hoppas att det ska vara enklare för kunderna när många produkter finns på samma plats", säger initiativtagaren Caroline Esping.

Caroline Esping satsar på popup-butiker i sin butik. Från vänster syns Louise Jardstål, Dahlias blommor, Stefanie Speiser, Mossentvål, Caroline Esping, Hälsa På och Jenny Dellemyr, Dellemyr.se. Saknas på bilden gör Sandra Edinge Mulders, Regna plantbutik och Maria Mossberg, Sjöfallets honungsbin & äppelmusteri.

Caroline Esping satsar på popup-butiker i sin butik. Från vänster syns Louise Jardstål, Dahlias blommor, Stefanie Speiser, Mossentvål, Caroline Esping, Hälsa På och Jenny Dellemyr, Dellemyr.se. Saknas på bilden gör Sandra Edinge Mulders, Regna plantbutik och Maria Mossberg, Sjöfallets honungsbin & äppelmusteri.

Foto: Mikael Grip

Finspång2022-12-10 15:30
undefined
Butiken Hälsa På består just nu av ytterligare fem företagare.

Butiken Hälsa På, utmed Bergslagsvägen i centrala delarna av Finspång, satsar tillsammans med ytterligare fem företagare på en lyckad julförsäljning.

– Det är roligt och viktigt att vi kan hjälpa och stötta varandra. Det behövs i tider som dessa, säger Caroline Esping, ägare till Hälsa På.

Konceptet går ut på att fem kvinnliga småföretagare säljer sina produkter på olika ytor inne hos Hälsa På.

– Det blir som popup-butiker i min butik. Det är populärt med popup-butiker, så vi hoppas förstås att det ska falla väl ut. Det här är något nytt som jag aldrig provat förut, säger Caroline Esping.

undefined
Caroline Esping satsar på popup-butiker i sin butik. Från vänster syns Louise Jardstål, Dahlias blommor, Stefanie Speiser, Mossentvål, Caroline Esping, Hälsa På och Jenny Dellemyr, Dellemyr.se. Saknas på bilden gör Sandra Edinge Mulders, Regna plantbutik och Maria Mossberg, Sjöfallets honungsbin & äppelmusteri.

"Butikerna" som finns i butiken är: Dellemyr.se, Regna plantbutik, Sjöfallets honungsbin & äppelmust, Dahlias blommor och Mossentvål.

 – Förut sålde jag schampotvålar från ett Stockholmsföretag. Det var inget fel på dem, men när jag fick reda på att det fanns ett företag i Sonstorp som tillverkade likvärdiga schampotvålar så ville jag hellre sälja deras produkter. När jag dessutom tyckte jättemycket om tvålarna, så var valet inte svårt att ta in tvålarna från Mossentvål istället. Det gäller att vi hjälper varandra, förklarar Caroline Esping.

undefined
Caroline Esping luktar på en ekologisk tvål som tillverkas och säljs av Stefanie Speisers företag Mossentvål.

För Stefanie Speiser, som driver Mossentvål, har det blivit ett lyft med det nya samarbetet.

– Det är bra att synas även i en fysisk butik och försäljningen har gått bra, säger hon som annars bedriver huvuddelen av sin försäljning av ekologiska produkter via sitt företags hemsida.

undefined
Louise Jardstål, Dahlias blommor och Jenny Dellemyr, Dellemyr.se, tittar på barnkläder som Jenny Dellemyr säljer i sin popup-butik hos Hälsa På.

Samma sak är det för Jenny Dellemyr, som säljer ekologiska barnkläder.

– Jag provade några veckor i november och har sålt en del, säger hon.  

Även Louise Jardstål, från Dahlias blommor, tror på idén med en popup-butik.

– Ja, trots att vi funnits i 20 år, så är det många som inte känner till oss. Det är alltid bra att visa upp det vi säljer, berättar hon. 

undefined
"Vår styrka när vi är sex företag på samma yta är att det finns så mycket att välja på för kunderna", säger Caroline Esping.

Caroline Esping poängterar att det gäller att Finspångsborna är "trogna" och handlar mer lokalt.

– Vår önskan är att folk tänker till och handlar lokalt. Det känns som vi redan är inne i en lågkonjunktur, som är tuffare än vad pandemin var. Vår styrka när vi är sex företag på samma yta är att det finns så mycket att välja på för kunderna. Allt från hudvårdsprodukter, honung, kläder, barnleksaker, inredning, smink, godis, presentkort och mycket annat, säger hon.

Karta: Finspång
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!