De kan allt om centrumhandeln
FINSPÅNGI tisdags presenterade Magnus Jebsen och Johan Gustavsson sin marknadsundersökning på Centrumföreningens frukostmöte.
300 svar har de fått på sina frågor. Frågorna har alla handlat om vad folk tycker om att handla i Finspångs centrum, vad de tycker är bra och vad de saknar.
<b>Kategorier</b>
- Vi har delat in svaren i kategorier 0-25 år, 25-50 år och 50 plus och så har vi även delat in svaren i en manlig och en kvinnlig grupp, berättar Johan.
Byggandet av Kristallen ses till största del som positivt, flest kvinnor tycker att det är bra medan ungdomar inte har någon direkt åsikt.
- Det kan vara så att de inte har tagit sig tid att tänka igenom vad de ska svara utan av lathet valt alternativet "ingen uppfattning", säger Magnus.
<b>Kvinnor går</b>
Kvinnor med körkort tar sig till centrum genom att gå lika ofta som de tar bilen. Männen tar bilen.
- Om det beror på att kvinnorna är mer sunda eller om det är så att de inte får låna bilen vet vi inte.
Många tror att Lidls etablering kommer att öka tillströmningen av kunder i centrum, men bland de yngre var det många som inte visste om etableringen alls.
Magnus och Johan har sammanfattat vardagen för en Finspångsbo.
- Man kommer hem från jobbet och lagar sig en bit mat, till maten öppnar man en flaska vin. Morgonen därpå vaknar man lite dåsig och startar dagen med två Alvedon.
Det är nämligen så att vi handlar på Systembolaget, ICA och Apoteket.
<b>Torghandel</b>
Många, framförallt yngre saknar fler klädaffärer, medan de äldre vill ha en riktig torghandel.
Finns inte de här sakerna kanske fler kommer att göra som de 71 procenten kvinnor i den yngsta åldersgruppen gör - åker någon annanstans och handlar.
- Fast att vi har affärer här betyder inte att folk handlar här. Ta till exempel JC, folk åker ändå till Norrköping och handlar på JC där, även om de skulle ha kunnat köpa precis samma kläder här.
Magnus och Johan har fått in sina svar genom att fråga folk på stan, besöka arbetsplatser och frågat släkt och vänner.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!