De har månadens UF-företag

Ge kunderna en hälsosam livsstil! Det är måttot för Utilis UF i Finspång, som blivit utsett till månadens UF-företag i Östergötland.

Fin utmärkelse. Utilis UF i Finspång, har utnämnts till månadens UF-företag och bakom företaget står från vänster Nathalie Bergström, Elin Karlsson, Theres Petersson och Linn Eklöf.

Fin utmärkelse. Utilis UF i Finspång, har utnämnts till månadens UF-företag och bakom företaget står från vänster Nathalie Bergström, Elin Karlsson, Theres Petersson och Linn Eklöf.

Foto: Privat

FINSPÅNG2016-01-05 07:00

Så här säger Jonna Castell, tillförordnad regionchef för Ung Företagsamhet i Östergötland:

– UF-företagen får själva skicka in en ansökan med en motivering om att bli månadens UF-företag. Bland de inskickade förslagen, är motiveringen så klart viktigt men vi tittar även på faktorer som till exempel affärsidén, målsättningen, lyckat rådgivarsamarbete och så vidare. Månadens UF-företag i januari blev Utilis UF från Bergska skolan i Finspång.

UF står för Ung företagsamhet som är en ideell och obunden utbildningsorganisation med syftet att tillsammans med skolan införa entreprenörskap och ett engagerat näringsliv i utbildningssystemet.

Elever på gymnasiet ges möjlighet att gå processutbildningen UF-företagande där elever får starta, driva och avveckla ett UF-företag. Utilis UF består av Elin Karlsson samt Linn Eklöf som är utsedd till vd, Theres Petersson som är ekonomiansvarig samt Nathalie Bergström som är marknadsansvarig.

– Det känns väldigt hedrande och roligt att få en sån här utmärkelse, säger Elin Karlsson, som är företagets kommunikatör och även inköpsansvarig. Vilken bra start på det här året och den nya skolterminen!

– Vi går alla på ekonomikursen på Ny Bergska och i vår klass är det obligatoriskt att starta och driva ett UF-företag under sista årskursen, säger Elin Karlsson.

Hur känns det att driva ett företag?

– Det känns jättekul och när man sedan får sådan här utmärkelser som månadens UF-företag i hela Östergötland, hjälper det förstås till att öka glädjen med företagandet.

Vad handlar då den hälsosamma livsstilen om, som ni propagerar för i marknadsföringen?

– Vi tillverkar själva en ekologisk och hälsosam müsli och vi har tre olika alternativa sorter i sortimentet, nämligen Natural Mix, Tropical Mix och Morning Fresh Mix. Den förstnämnda är en enkel och naturell müsli utan tillsatt socker, medan den andra är en topping av tropiska frukter medan den sistnämnda är anpassad för nötallergiker.

– Och vi menar att någon av våra tre sorters müsli, är den ultimata starten på varje dag, både för en själv och för att bjuda någon man tycker om.

Var tillverkar ni müslin och hur säljer ni den?

– Vi tillverkar den som sagt själva och det gör vi hos Östgöta Kök i Norrköping, där chefen Thomas Hallgren upplåtit sitt kök för oss och där producerar vi vår müsli. Något vi är mycket tacksamma för och dessutom är Thomas en högt värderad rådgivare åt oss i UF-företaget, eftersom han har ett stort engagemang och erfarenhet inom livsmedelsbranschen och kan mycket även om ekonomiska frågor i ett företag.

– När det gäller försäljningen har vi varit ute på flera mässor och marknader och sålt vår müsli, men vi använder också sociala medier för att marknadsföra och sälja våra produkter. vi har även delat ut ett reklamblad med information om våra produkter.

Slutligen, vad betyder ert företagsnamn Utilis?

– Det är latin och betyder nyttigt, och det tycker vi speglar våra produkter på ett bra sätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om