De flesta nöjda med socialförvaltningens verksamhet
De som kommer i kontakt med socialförvaltningen är till stor del nöjda med det bemötande de får av personalen och den vård de får. Det visar resultaten av den enkät som har gjorts inom socialförvaltningens olika enheter.
- Brukarna är nöjda i väldigt hög grad och det är vi väldigt nöjda med, säger socialchefen Britt-Marie Ellersten. Foto: Titti Olovsson (0122-131 75) titti.olovsson@folkbladet.se
Foto:
- Inom socialförvaltningen har vi ett styrdokument och en del in den är att vi ska följa upp uppsatta mål. Då har vi sagt att vi ska göra en personalenkät varje höst och en brukarenkät varje vår. Det här är den första brukarenkäten, förklarar socialchefen Britt-Marie Ellersten.
Resultaten av enkäterna är som helhet positiva.
- Brukarna är nöjda i väldigt hög grad och det är vi väldigt nöjda med. Man får inte glömma att en enkät alltid bara ger en ögonblicksbild och vi får inte bara slå oss för bröstet nu utan det finns alltid områden som kan förbättras, säger Britt-Marie Ellersten.
Bra bemötande
- Det är väldigt viktigt att vi som politiker får ta del av de här resultaten. Ofta när jag får telefonsamtal är det från dem som inte är nöjda, på det här sättet får man se en helhet och det är viktigt, tycker socialnämndens ordförande Conny Eriksson (s).
Enligt resultaten tycker brukarna att de får ett bra bemötande av personalen i alla verksamheter och många är nöjda med den vård de får.
De flesta frågorna i enkäterna har kunnat besvaras enligt en skala från ett till fem, där fem är det högsta och bästa värdet. Lägger man ihop svaren på frågorna i samtliga enkäter har de besvarats med ett snitt mellan 2, 23 och 4,89.
Frågorna inom individ- och familjeomsorgen har besvarats med ett snitt mellan 3,9 och 4,78. Det högsta snittet fick svaret på frågan "får du den tid du behöver när du träffar personalen?". Frågorna rörande myndighetskontoret har besvarats med ett snitt mellan 2,23 och 4,21.
Litar på personal
Det högsta snittet fick svaret på frågan "kan du lita på utredaren?" och det lägsta snittet fick svaret på frågan "var utredaren stressad?". Ett snitt mellan 3,91 och 4,89 fick svaren på frågorna om sysselsättningsenheten. Det högsta snittet fick svaret på frågan " blir ni respektfullt och väl bemötta av personalen?". Frågorna inom särskilda omsorger har besvarats med ett snitt mellan 3,9 och 4,77. Högst snitt har svaret på frågan "hur tycker du att personalen bemöter dig?" fått. Ett snitt mellan 3,09 och 4,7 har svaren på frågorna inom äldreomsorgen fått. Högsta snittet har svaret på frågan "Kan du lita på personalen?" fått. Lägst snitt har svaret på frågan "är personalen stressad?" fått.
Britt-Marie Ellersten nämner några områden där hon ser att man kan jobba för att nå förbättringar utifrån de svar som givits.
- Inom äldreomsorgen har vi till exempel en fråga om hur svårt eller lätt det är att nå personalen. Där kan vi jobba vidare med hur vi ska se till att de gamla kan nå personalen, säger hon.
"Jätteviktig signal"
- Många har också svarat att de känner sig trygga med den vård och omsorg de får, men vi måste också ställa oss frågan varför det är några som känner sig otrygga och vad vi kan göra åt det, fortsätter hon.
Särskild nöjd är Britt-Marie Ellersten till exempel med att så många har svarat att de kan lita på personalen.
- Att de kan lita på oss är en jätteviktigt signal, säger hon.
Nu kommer respektive chef att göra en handlingsplan utifrån de svar som givits som sedan ska redovisas till socialförvaltningen.