– Varför vi ens lade förslaget berodde på de samlade erfarenheter vi hade från sommaren 2021 och den nuvarande bemanningsproblematiken. Tre semesterperioder hade underlättat vikarierekryteringen till sommaren, säger Åsa Karlsson, vård- och omsorgschef i Finspångs kommun.
Efter att förslaget lagts fram har medarbetare och enheter inom sektor vård- och omsorg, sektor social omsorg och Bemanningscentralen arbetat med att riskbedöma förslaget.
– Sammanställningarna av riskbedömningarna väger tyngre än ett genomförande av förslaget, förklarar Åsa Karlsson.
Kunde ni inte ha gjort riskbedömningarna innan ni lade fram förslaget?
– Vi gjorde en riskbedömning först och då tyckte vi att det var rätt väg att lägga fram förslaget om tre semesterperioder, så att alla kan få ut sin semester. Vårt grunduppdrag är att ge vård och omsorg till personer med insatser. Det är det vi hela tiden måste arbeta utifrån.
Vad har förändrats nu när ni skrotar ert eget förslag och går tillbaka till två semesterperioder?
– Vi ser att sjuktalen bland personalen sjunker något och det kan bli bättre till sommaren. Bemanningscentralen kommer att utöka marknadsföringen för att hitta fler vikarier och intensifiera det jobbet. Vi arbetar med en bonustrappa, där bland annat vikarien får mer betalt ju längre period personen arbetar. Bonustrappan kan också falla ut, när vi har svårt att hitta vikarier till vissa områden, berättar Åsa Karlsson.
Vad i riskbedömningarna var det som gjorde att ni ändrade åsikt?
– Först och främst var det helheten av de svar vi fick in. Det var genomgående att personalen tyckte att första semesterperioden enligt förslaget blir så tidig att barnen inte slutat skolan. Då sjunker attraktiviteten att arbeta inom vård- och omsorg och sektor social omsorg.
De två semesterperioderna förläggs nu mellan vecka 25 och 32.
– Vårt krav som arbetsgivare är att 50 procent av ordinarie medarbetare ska vara i tjänst och det är inget nytt. Vi måste säkerställa kvalitén på det vi utför.
En kritik från personalen är att de inte känner sig lyssnade på?
– Vi kan säkert göra det bättre och få våra medarbetare ännu mer delaktiga. Det finns ingen prestige i det här. Vi är mottagliga för förslag från medarbetarna och vi vill hitta bra lösningar, säger Åsa Karlsson.