Han är platschef på G-sons Gummi vars kundmottagning är fylld till brädden av bilägare den här måndagen. Han tycker att Finspångsborna generellt är förberedda på vintern som tycks vara på ingång i länet.
– Vintern har kommit sent vilket gör att vi har fått undan mycket av våra förvaringskunder, säger Janos Kobza.
G-sons Gummi har ett system för tidsbokning som liknar den hos en tandläkare – kunderna blir kallade i god tid.
– Det blir inte lika stort kaos som det var förut. Men det tar några säsonger innan kunderna vänjer sig, säger platschefen.
Timo Raninen har jobbat i verkstaden i 34 år.
– En del är stressade, en del är lugna. En salig blandning, säger Timo Raninen.
– Många får ju panik nu när det varnas för vinterväder, men de flesta har planerat i tid, säger kundmottagaren Elin Tilly.
Timo Raninen har sett allt och beskriver att det är samma personer som blir överraskade varje år över att snön faller i Sverige.
– För varje dag som går nu blir det lugnare bland personbilarna. På lastbilssidan ökar det, säger han
Lite längre bort, på Finspångs Bil & Däckservice, har man en liknande bild av Finspångsbornas rutiner på att skifta däck – vissa planerar i förväg medan andra jäktar in i sista sekund.
– Det är ett bra gäng som ändå bli överraskade i slutet av november, det tycker jag är lite dåligt. Jag förstår att man blir det om snön kommer i oktober men i november är det ju vinter egentligen, säger Asmir Bulic som tar emot kunderna i kassan.
En av de som planerat och bytt däck i god tid är Linda Johansson.
– Vi bokade innan vi visste att det skulle komma snö nu. Men det var väl väldigt passande nu, säger hon och tillägger att det är skönt att ha däckskiftet gjort.
– Nu är vi redo för vintern, säger hon.
Nytt för i år, till skillnad från att vintern kommer, är den nya märkningen på dubbfria vinterdäck som Transportstyrelsen kräver. G-sons Gummi har fått ganska många samtal från kunder som vill kolla att de hade rätt däck, men de flesta har oroat sig i onödan.
– Det har inte varit någon fara för leverantörerna visste vad som komma skall och det fanns nästan inga andra däck på marknaden, säger Janos Kobza.