Han Àr platschef pÄ G-sons Gummi vars kundmottagning Àr fylld till brÀdden av bilÀgare den hÀr mÄndagen. Han tycker att FinspÄngsborna generellt Àr förberedda pÄ vintern som tycks vara pÄ ingÄng i lÀnet.
â Vintern har kommit sent vilket gör att vi har fĂ„tt undan mycket av vĂ„ra förvaringskunder, sĂ€ger Janos Kobza.
G-sons Gummi har ett system för tidsbokning som liknar den hos en tandlĂ€kare â kunderna blir kallade i god tid.
â Det blir inte lika stort kaos som det var förut. Men det tar nĂ„gra sĂ€songer innan kunderna vĂ€njer sig, sĂ€ger platschefen.
Timo Raninen har jobbat i verkstaden i 34 Är.
â En del Ă€r stressade, en del Ă€r lugna. En salig blandning, sĂ€ger Timo Raninen.
â MĂ„nga fĂ„r ju panik nu nĂ€r det varnas för vintervĂ€der, men de flesta har planerat i tid, sĂ€ger kundmottagaren Elin Tilly.
Timo Raninen har sett allt och beskriver att det Àr samma personer som blir överraskade varje Är över att snön faller i Sverige.
â För varje dag som gĂ„r nu blir det lugnare bland personbilarna. PĂ„ lastbilssidan ökar det, sĂ€ger han
Lite lĂ€ngre bort, pĂ„ FinspĂ„ngs Bil & DĂ€ckservice, har man en liknande bild av FinspĂ„ngsbornas rutiner pĂ„ att skifta dĂ€ck â vissa planerar i förvĂ€g medan andra jĂ€ktar in i sista sekund.
â Det Ă€r ett bra gĂ€ng som Ă€ndĂ„ bli överraskade i slutet av november, det tycker jag Ă€r lite dĂ„ligt. Jag förstĂ„r att man blir det om snön kommer i oktober men i november Ă€r det ju vinter egentligen, sĂ€ger Asmir Bulic som tar emot kunderna i kassan.
En av de som planerat och bytt dÀck i god tid Àr Linda Johansson.
â Vi bokade innan vi visste att det skulle komma snö nu. Men det var vĂ€l vĂ€ldigt passande nu, sĂ€ger hon och tillĂ€gger att det Ă€r skönt att ha dĂ€ckskiftet gjort.
â Nu Ă€r vi redo för vintern, sĂ€ger hon.
Nytt för i Är, till skillnad frÄn att vintern kommer, Àr den nya mÀrkningen pÄ dubbfria vinterdÀck som Transportstyrelsen krÀver. G-sons Gummi har fÄtt ganska mÄnga samtal frÄn kunder som vill kolla att de hade rÀtt dÀck, men de flesta har oroat sig i onödan.
â Det har inte varit nĂ„gon fara för leverantörerna visste vad som komma skall och det fanns nĂ€stan inga andra dĂ€ck pĂ„ marknaden, sĂ€ger Janos Kobza.