Det var den internationella It-attacken mot amerikanska mjukvarubolaget Kaseya som gjorde att Coops kassasystem i Sverige slogs ut i fredags. Det tvingade de flesta butikerna i landet att stänga och precis som i Finspång skänkte många butiker varor till kunderna.
– Självklart vill vi kunna ta betalt för våra varor. Men nu när läget är som det är, känns det ändå bra att kunna ge bort varor till tacksamma människor, säger Stefan Bonnevier.
Mejeriprodukter, frukt och grönsaker är det som först och främst skänks.
– Vi ger en del varor till LP-stiftelsen varje vecka, de kommer att få mer varor än normalt den här gången.
Att inte veta när butiken kan öppna igen skapar logistiska problem.
– Det blir svårt att veta hur mycket varor vi ska beställa när vi inte vet när allting blir mer normalt igen. Öppnar vi inte under tisdagen, så måste vi börja ge bort lördagens färskvaror imorgon, onsdag. Sedan kommer det ta tid att hamna rätt med sortimenten när vi väl är igång, förklarar Stefan Bonnevier.
– Vi stoppar de order vi kan stoppa. Men vi kan inte stoppa allt. Näthandeln fungerar och har ökat mycket under pandemin, så vi behöver ha varor hemma.
Att kunna hämta varor gratis hör inte till vanligheterna.
– Jag är så glad och tacksam att jag nästan gråter. Jag har inte mycket pengar som pensionär, det här är verkligen välkommet, berättar en äldre dam som vill vara anonym.
Anders och Frida Stuxberg fyller en vagn med varor.
– Vi såg det här på Facebook och det är bättre att folk får ta del av det, än att det kastas, säger Anders.
När Stora Coop Viberga, med restaurang och café, kan ta emot kunder som vanligt var på tisdagen osäkert.
– Det blir ingen öppning idag, förhoppningsvis under onsdagen, men vi vet inte. Coop skickar ut It-tekniker som löser allting på plats i varje butik och vi vet inte var vi ligger i turordningen, säger Annelie Thyselius, tillförordnad vd.
I Coop Finspångs övriga butiker i Rejmyre och Skärblacka samt Östermalmshallen och Bergslagshallen används en app där kunden betalar via sin telefon.
– Vi funderar på om vi ska använda oss av scan and pay även här på Viberga. Men det är en stor yta och många kunder kommer att behöva hjälp. Alla varor finns inte heller i systemet, så vi vill nog helst undvika det, berättar Annelie Thyselius.