Coop Finspångs positiva trend håller i sig. Sex procents ökning på omsättningen under 2018 är enligt Coop Sveriges jämförelser ett resultat som sticker ut i landet.
– Det är roligt att se hur bra Coop Finspång driver sina butiker, säger Tobias Rydergren.
Varför tror ni att Coop Finspångs butiker går bra när till exempel Coopbutiken på Ingelsta i närliggande grannkommunen Norrköping fått stänga?
– Coop utvecklar hela tiden sitt butiksbestånd och får tyvärr ibland stänga butiker som inte är lönsamma, men samtidigt öppnar vi nya, som till exempel i Motala senare i år, påpekar Tobias Rydergren.
Anders Svensson, vd Coop Finspång, berättar att de negativa resultaten bröts för några år sedan och därefter har ekonomin gradvis förbättrats varje år.
– Vi försöker hela tiden bli bättre på allt vi gör och vara lyhörda på vad kunderna önskar, säger han.
Enligt Coops undersökningar får Finspång höga resultat vad gäller kundnöjdhet, rekommendation och sortiment.
– Det är personalen som möter kunderna varje dag som ligger bakom siffrorna, betonar Anders Jendeberg, som tillträdde som ekonomichef under förra året.
Han arbetade som ekonomichef med eget företag i fem år och innan dess var han chefscontroller på Cloetta i tio år. Han har även arbetat på Siemens i tio år.
Näthandeln är ett område som fortsätter att öka i kommunen. Omsättningen ligger på mellan 600 000 och 700 000 kronor i månaden, jämfört med 450 000 under 2017.
– Fortsätter den delen att öka kan det bli aktuellt med nyanställningar, säger Anders Svensson.
Under 2019 är matsvinnet i fokus.
– Vi vill göra vad vi kan för att bidra när det handlar om det globala klimathotet och sedan handlar det förstås om att spara pengar, säger Anders Svensson.
– Det gäller att vara på tå och vilja utvecklas hela tiden. Vi behöver få ut ännu mer att vi är en kooperation, konstaterar Anders Jendeberg.
Coop Sverige bedriver butiksverksamheter i ett 30-tal föreningar och i aktiebolaget Coop Butiker & Stormarknader.