Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Byt däck nu

Natten till måndag saltades vägar runt om i Finspångs kommun. Inga olyckor har rapporterats och nu är det hög tid att sätta på vinterdäcken på bilen. Hos Lasses Däck och Motor ringer telefonen varm och det gör den varje år när temperaturen börjar sjunka.

På alla nya däck ska datummärkning finnas. Den står med fyra siffror där de två första berättar vilken vecka däcket är tillverkat och det andra vilket år. 1408 som det står på det här däcket ger då vecka 14 år 2008, ett godkänt däck att sätta på bilen.

På alla nya däck ska datummärkning finnas. Den står med fyra siffror där de två första berättar vilken vecka däcket är tillverkat och det andra vilket år. 1408 som det står på det här däcket ger då vecka 14 år 2008, ett godkänt däck att sätta på bilen.

Foto: Lillemor Molin

FINSPÅNG2010-10-19 03:00
- Det är faktiskt en rätt rolig tid på året. Telefonen har ringt hela morgonen, säger Eva Hoffrén på bilverkstaden.De flesta har samma ärende. Byte till vinterdäck.- Men folk är lite roliga. Många väntar tills snön kommer. Då står de här på morgonen och har panik, säger hon.I familjeföretaget jobbar även Johan Hoffrén som bilmekaniker. Han tar cirka 15 minuter på sig att byta däck på en bil.- Många är ute i god tid med bytet. Det är den första halkan som är farligast för den märker man inte så tydligt. Men det räcker med någon minusgrad och fukt i luften för att det ska bli riktigt halt, säger han.Nya däck är bäst
Förra året gick diskussionerna varma om dubbfria däck var bättre för miljön och många valde det alternativet. I år ser det annorlunda ut i branschen.- Efter den vintern med massa snö och is skulle fler tjänat på att ha dubbade däck. I år är det mycket liten efterfrågan på dubbfria vinterdäck, säger Johan Hoffrén.Skillnaden på däcken är rätt stor och har man dubbade däck ska man också se till att det finns dubb i dem.- Det är både olika gummiblandning och olika mönster i däcken. Har man en anliggningsyta på ungefär en handflata per däck blir skillnaden stor i fall dubbarna saknas eller är slitna. Du har helt enkelt sämre grepp i ett dubbat däck då.Däcken ska inte heller vara för gamla. Max tio år men på Lasses Däck och Motor sätter man inte på nya däck som är mer än tre år gamla.- Gummit blir hårt i däck som inte används. Samma sak är det med sommardäck. Även om mönstret är bra är inte däcket anpassat för kyla. Du får inget grepp alls i ett sommardäck när det bli kallt och då är det omöjligt att stanna bilen, säger Johan Hoffrén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om