Byggstarten försenad för 51:an vid Svärtinge
Den nya förbifarten vid Svärtinge på Riksväg 51 kommer inte att börja byggas i år som planerats. Nu hoppas Vägverket att byggstarten sker nästa vår.- Jag tycker det går trögt, men det kanske inte gör så mycket om det bara handlar om några månader, säger kommunalrådet Stig Andersson (s).
- Det beror på att byggplanen inte har vunnit laga kraft ännu. Det här ligger hos regeringen ännu så då är vi rätt så maktlösa, säger Göran Öhlund, projektansvarig på Vägverket i Jönköping.
Byggstart i vår
Han hade kontakt med näringsdepartementet nyligen och då hade de ännu inte ens tittat på ärendet.
- De har fullt upp att göra så man ska väl inte säga för mycket om det. Pengar har avsatts för det här och den här vägen ligger först i den regionala vägplanen för Östergötland så det kommer att bli av, men nu blir det försenat, säger Göran Öhlund.
Han säger att Vägverket nu hoppas på att byggstarten kan ske någon gång under våren nästa år.
- Kanske kan vi komma i gång lite med det arkeologiska redan i höst, men annars hoppas vi på i vår, säger Göran Öhlund.
Byggtiden för den nya förbifarten vid Svärtinge beräknas till cirka två år. Finspångs kommunalråd Stig Andersson (s) har länge haft Riksväg 51 som sin hjärtefråga.
Går trögt
- Det kanske inte gör så mycket om det bara handlar om några månader. Huvudsaken är att det kommer igång. Jag hade hoppats på att det skulle bli i höst, men jag tycker inte att det finns något som talar för att det inte kommer i gång, kommenterar han den försenade byggstarten.
Samtidigt vill han inte se någon ytterligare försening.
- Jag tycker det går trögt, när det samtidigt sägs att kommunikationer och infrastruktur är det viktigaste vi har i landet, säger Stig Andersson.
- Det här är oerhört viktigt för Finspångs kommun och våra industrier. Det här handlar inte bara om en väg utan också om företagens möjligheter, fortsätter han.
Den nya vägen, nio kilometer lång, ska bli fyrfilig och ha en hastighet på 110 kilometer i timmen. Vägbygget beräknas kosta cirka 190 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!