Sedan slutet av mars kan den som vill lämna in sin bygglovsansökan digitalt. Det har lett till en positiv trend med fler kompletta ansökningar, enligt Lina Rüdow, bygg- och miljöchef på Finspångs kommun.
60 fler bygglovsärenden har kunnat avslutas jämfört med samma period förra året.
– Handläggarna har gjort ett fantastiskt jobb, tillsammans med e-tjänsten, säger hon.
Just nu hanteras omkring 200 pågående bygglovsärenden, men det är inte detsamma som att 200 ligger i kö för att få startbesked. Alla ärenden ligger öppna från ansökan kommer in och tills byggnationen är klar och ett slutbesked skrivs. Det kan ta upp till fem år beroende på hur snabbt exploatören bygger.
Men i dag är inte e-tjänsten sammankopplad med det gamla systemet, och resten av arbetet måste göras analogt precis som tidigare. Sökanden kan heller inte få svar den vägen.
Bygg- och miljöenheten har därför ansökt och beviljats 350 000 kronor av kommunstyrelsen i digitaliseringsmedel, som ska användas för att anlita extern hjälp med att bygga ihop systemen.
På så sätt får Finspångsborna en digital tjänst där ärendet går att följa genom hela processen fram till beslut. Nu blir första steget att koppla systemet så att ansökan automatiskt kommer in rätt i systemet utan att hanteras av en administratör.
Steg två är att systemet ska kunna "prata" med kunden.
– Det innebär att så fort handläggaren gör något i ärendet så kommer det att plinga till hos den som har sökt, säger Lina Rüdow, som understryker att den funktionen fortfarande är under utveckling av systemleverantören.
Handläggningstiderna väntas då också bli kortare.
– Det här är något som är väldigt efterlängtat, både från sökande och från de som arbetar med det i kommunen, säger Ulrika Jeansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Hugo Andersson (C), miljö- och samhällsbyggnadsråd, fyller i:
– Det är bara att erkänna, kommunen är lite efter. Men nu håller vi på att spotta upp oss och bli mer digitala.
Lina Rüdow tycker att det är för tidigt att förutspå hur stor skillnad det färdiga systemet kommer att göra.
– Vi har ganska nyligen dragit igång den här e-tjänsten, så det är lite för tidigt att dra slutsatser. Vi jobbar med en kontinuerlig utveckling av tjänsten och justerar utifrån synpunkter och önskemål som vi får in.
I takt med att systemet utvecklas kommer också fler typer av ansökningar kunna göras genom den.