Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Butiksägare: "Fortsätter det så här finns vi inte kvar"

Fredrik Brungs vill inte bidra till att folk smittas. Men tiden rinner iväg. "Samtidigt måste hjulen rulla också. Det är jättesvårt", säger ägaren till Royal.

Fredrik Brungs var imponerad över hur kunderna slöt upp i våras på grund av pandemin. "I våras var vi riktigt illa ute och då ställde kunderna upp på ett fantastiskt sätt".

Fredrik Brungs var imponerad över hur kunderna slöt upp i våras på grund av pandemin. "I våras var vi riktigt illa ute och då ställde kunderna upp på ett fantastiskt sätt".

Foto: Mikael Grip

Finspång2020-11-03 15:30

Det var i våras som Fredrik Brung ärligt berättade om hur försäljningen plötsligt försvann för Royal. Ett klädföretag som snabbt växt före pandemin och utökat med en damavdelning. 

– I våras var vi riktigt illa ute och då ställde kunderna upp på ett fantastiskt sätt. Det var brutalt när de kom och handlade. Efter det så dog det lite, men de hade nog handlat på sig. Kunderna har gjort sitt fast de inte behövde. Jag var lite förvånad men det var ett bevis att butiken är uppskattad, säger Fredrik Brungs om aktionen som hade effekt.

Men i torsdags kom nya restriktioner från Folkhälsomyndigheten.

– Det svåra att förhålla sig till när det kommer sådana här restriktioner är att jag kan inte göra några aktiviteter för att locka kunder till butiken. Å andra sidan måste jag ha kunder. Det har varit jättetufft med försäljningen och alla fakturor förfaller. Kommer det inga kunder och köper kommer det inte in några pengar att betala med, då finns inte företaget kvar, berättar Fredrik som öppnat för ett nytt sätt att handla.

Nämligen tidsbokning. Kunder som känner oro kan tidsbeställa besök för att slippa onödig smittorisk.

– På något sätt vill man underlätta så gott det går för kunderna, oavsett om det är tidsbokning eller hemleverans. Samtidigt är det aldrig trångt härinne så det är lätt att hålla avstånd, säger Fredrik Brungs, om företaget som samlat kraft efter första slaget.

Nu är han rädd att nästa smäll kan bli ödesdiger. Vårens räddningsaktion gjorde att fakturorna kunde betalas, men den höjda omsättningen diskvalificerade samtidigt Royal från regeringens omställningsstöd. Hade omsättningen sjunkit några procent mer jämfört med maj, juni och juli i fjol, hade man kunnat ta del av stödet.

– Det blev konstigt. Vi tappade så mycket i början, sedan ökade omsättningen när det här blev belyst. En trimmad handel som gav minusresultat i boksluten. Jag hade önskat att jag tappat 2,5 procent till, jag vet inte vad som hade varit bäst eller sämst idag. Man skulle önska att stödet hade varit baserat på resultat och om ett företag mår bra eller inte, istället för på enbart omsättning.

Nu blir det ny jakt på överlevnad, samtidigt som man måste vara restriktiv.

– Vi måste göra ett positivt resultat. Vi kan inte ta det till minus, då blir det konkurs. Det farligaste är likviditeten. Att det inte finns pengar till fakturorna.

Karta: Viberga
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!