Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Butik som håller färgen

ICA Supermarket har återigen utnämnts till Vit butik av Handla miljövänligt-gruppen. Den enda Vita butiken i Finspång för andra året i följd. Så nu kan väggen prydas med ytterligare ett diplom.

En nyhet på årets kriterielista för Vit butik är tydlig skyltning vid förekomsten av ämnet Triclosan i tandkräm. Helen Melvinger, miljöansvarig på ICA Supermarket visar sortimentet.                                                                                  FOTO:TITTI OLOVSSON

En nyhet på årets kriterielista för Vit butik är tydlig skyltning vid förekomsten av ämnet Triclosan i tandkräm. Helen Melvinger, miljöansvarig på ICA Supermarket visar sortimentet. FOTO:TITTI OLOVSSON

Foto:

FINSPÅNG2003-11-28 06:00
Att vara Vit butik innebär bland annat att man uppfyller Naturskyddsföreningens kriterier på att ha ett visst antal KRAV- och miljömärkta produkter. Och det lyckas uppenbarligen ICA Supermarket bra med. Sedan Vit butik-diplomet upprättades bedömer butikschefen Jan Andersson att affären fått det 8 gånger.
- Jag tror att det är så, första året var -95 om jag inte minns fel, funderar han. Och det är klart att det ger bra reklam för butiken.
Diplomutdelare var Anna Karlsson och Eva Törnqvist från Handla miljövänligt-gruppen, Naturskyddsföreningen Östergötland.
- Den här butiken jobbar aktivt efter våra listor på kriterier och därför lyckas den förbättra sig hela tiden, säger Eva Törnqvist.
Det här är andra året i följd som ICA Supermarket är den enda affären i Finspång som klarar kraven, krav som dessutom ökar för varje år.
- Vi är givetvis glada att vi lyckas uppfylla kriterierna, säger Jan Andersson. Vi har ju ambitionen att vara så miljövänliga vi kan och ha alternativ till vanliga varor.

Prisskillnad minskar
Kravmärkta varor har länge varit betydligt dyrare än "vanliga" och i dåliga tider finns alltid tendensen att titta mer på prislappen än annars.Men Jan Andersson tycker att miljömedvetenheten fortfarande är hög.
- Jag är övertygad om att många väljer oss för vår miljöprofils skull. Det är ju också så att ICA centralt satsar på att ha en hög miljöprofil. Och man ska vara medveten om att prisskillnaden mellan KRAV-odlat och ordinärt odlat blir mindre hela tiden, säger Jan Andersson och ger ett exempel:
- Vi har tagit beslutet att hålla samma pris på KRAV-märkta bananer och "vanliga" i höst. Det kan vi göra för att prisskillnaden inte är stor längre, konstaterar Jan Andersson.
Diplomet delades ut till ICA Supermarkets miljöansvariga Helen Melvinger som dessutom fick motta en KRAV-kokbok.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om