Östgötatrafiken har gjort en ny utredning, som påverkar kollektivtrafiken i kommunen. Utredningen omfattar linjetrafik på landsbygden – – linjerna 413, 414, 416 och 417 – och berör hållplatslägen och linjedragning för kollektivtrafiken inom tätorten i Finspång.
Enligt förslaget ska linje 413 och 414 slås samman till ringlinje 415 i västra stråket. Det innebär att bussen kör Finspång–Sonstorp–Hällestad–Ljusfallshammar–Grytgöl–Hällestad–Sonstorp, vidare till Finspångs station via riksväg 51.
– Vi kommer inte köra ända upp till Skönnarbo längre, är bara ett fåtal som reser där. Vi tar även bort skaftkörningen i Borggård (att bussen kör in och vänder där), säger Matilda Hansson, Östgötatrafiken.
I östra delen av kommunen föreslås linje 416 och 417 vara kvar, men linje 416 får en kortare linjedragning, där bussen vänder i Rejmyre.
– Kollektivtrafiken kommer inte att gå till Hävla. Mätningar visar att det är väldigt lågt resande. Det är inte försvarbart att köra en hel buss med nästan inga passagerare, det kostar för mycket skattepengar.
Linje 417 mot Lotorp och Igelfors kvarstår, men får en annan linjedragning i Finspångs tätort.
Vad finns det för lösning för resenärer som drabbas av borttagna busslinjer?
– De som bor inom två kilometer från närmaste hållplats får ta sig dit. De som bor längre bort kan få "närtrafik", då beställer man körningar. Men förändringarna innebär ett högre turutbud, främst till Grytgöl, Ljusfallshammar och Hällestad. Alla linjer ska trafikeras under söndagar, vilket inte görs idag.
Tätortstrafiken kommer att få fler turer, under fler av dygnets timmar och linjerna täcker en större yta.
– Vi renodlar linjerna i tätorten där det varit ett rörigt upplägg. Förslaget är att linje 415 med många skolbarn från Grytgöl, Ljusfallshammar, Hällestad och Borggård inte behöver köra längre österut, utan gå till Nyhemsskolan och Finspångs station. Bussar från Rejmyre och Igelfors som går till Grosvadsskolan kör bara på östra sidan och till Finspångs station, som är en viktig knutpunkt eftersom goda bytesmöjligheter till tätorts- och regionbusstrafiken ska finnas där. Förändringen ökar attraktiviteten och effektiviserar restiden, konstaterar Matilda Hansson.
Nya linjer för tätortstrafiken planeras att införas nästa sommar, medan landsbygdstrafikens förslag är tänkt att införas sommaren 2023.