Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya busslingan upprör byarådet: "Fruktansvärt tråkigt"

Byarådet reagerar kraftfullt på att nya sträckningen av linje 415 inte trafikerar Ljusfalls friskola. "Vi känner oss överkörda", säger Veronika Axelsson i byarådet. Enligt Östgötatrafiken är det för få resenärer för att det ska löna sig att köra längre.

Stopp! Här passerar inte buss 415 längre när barnen på Ljusfalls friskola gått på sommarlov.

Stopp! Här passerar inte buss 415 längre när barnen på Ljusfalls friskola gått på sommarlov.

Foto: Rikard W Larsson

Finspång2023-05-28 17:00

Veronika Axelsson är ordförande i Ljusfallshammars byaråd. Hon har i en skrivelse till kommunen och Östgötatrafiken påtalat bristerna med den nya linjesträckningen (414/415).

Kritiken gäller inte bara att skolan inte trafikeras. Säkerheten berörs också eftersom avståndet mellan hållplats och friskolan ökar för eleverna upp till årskurs sex. 

"Vi i Ljusfallshammar känner oss överkörda. Det är fruktansvärt tråkigt att vi inte har fått ta del av den nya dragningen. Vi har under 20 års tid svarat på remisser i olika frågor och i detta fall har vi inte ens blivit tillfrågade om våra synpunkter", skriver hon.

undefined
Veronika Axelsson och Mari Aktner, ordförande respektive kassör i Ljusfallshammars byaråd, efterlyser mer dialog.

Linje 414, som förr trafikerade Norrköping-Finspång-Skönnarbo-Örebro, går i dag till Borggård under skoltid. 

Nya sträckningen av 415 rullar i en slinga: Finspång, Sonstorp, Hällestad, Ljusfallshammar och Grytgöl. Den 19 juni vänder bussen före friskolan i Ljusfallshammar innan den kör tillbaka.

– Östgötatrafikens mätningar visar att resandet är för lågt, men vi hävdar att det inte stämmer. Det går på resenärer vid både skolan och gamla Konsum. Att det bara finns två hållplatser gör det svårt för pensionärer. Alla har inte färdtjänst, säger Mari Aktner, kassör i rådet.

Hon förstår att ekonomin har stor betydelse men påpekar att det finns mindre bussar. 

– Mornar och eftermiddagar är det alltid passagerare som går av eller på vid hållplatserna som nu tas bort, hävdar Mari Aktner.

undefined
...men längre än hit rullar inte buss 415 i samhället efter den 19 juni.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken, berättar att kommande förändringar görs för att kunna upprättahålla trafiken överhuvudtaget. En storlek på bussar gör det också möjligt att använda dem under högtrafik.

– Det blir längre för att nå hållplatserna, men ökar resandet kan vi ha fler turer. Det är varken ekonomiskt eller miljömässigt hållbart att ha linjelagd buss till vissa ställen med få invånare. Enligt de gällande riktlinjerna från regionen ska den trafiken minska, förklarar han.

Varför kör inte bussen genom Ljusfallshammar?

– Det handlar om att spara restid. Att inte stanna vid Liljevägen, Ljusfalls friskola, norra Ljusfallshammar, Lämneåvägen, Skönnarbo och Skönnarbo vändplats innebär en restidsbesparing på tio minuter i en riktning. För en pendlare kan det vara mycket, säger Näsström.

Sträckan Finspång-Ljusfallshammar tar 52 minuter med buss. 

undefined
Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken.
Karta: Ljusfallshammar
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!