Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hållplats tas bort: "Får inte vara för många stopp"

Östgötatrafiken lägger ner en busshållplats på Östermalmsområdet i Finspång. "För att kollektivtrafiken ska vara attraktiv får det inte vara för många stopp", säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken.

Busshållplats Djupdalsvägen kommer att tas bort den 8 januari.

Busshållplats Djupdalsvägen kommer att tas bort den 8 januari.

Foto: Magnus Johansson

Finspång2024-01-06 12:00

Den 8 januari stänger Östgötatrafiken busshållplatsen vid Djupdalsvägen på Östermalm.

– Orsaken är att Laduvägen, som har två hållplatslägen på Norra Storängsvägen, även används av linje 410 och då kommer den och Djupdalsvägen för nära varandra för att båda ska vara motiverade, säger Mattias Näsström.

Istället hänvisas resenärerna till den nyöppnade hållplatsen vid Laduvägen i Finspång.

Handlar denna förändring om besparingar eller rör det sig om effektiviseringar i form av att kunna hålla ett tidsschema med färre stopp?

 – Antalet hållplatser på en linje påverkar körtiderna och för att kollektivtrafiken ska vara attraktiv får det inte vara för många stopp så att resan upplevs för långsam.

undefined
Busslinjerna kommer att trafikera hållplats Laduvägen på Östermalmsområdet.
undefined
Östgötatrafikens biträdande trafikchef Mattias Näsström konstaterar att det inte får vara för många stopp för att kollektivtrafiken ska vara attraktiv.

Det lyfts fram att i tätorter handlar det om att se till upptagningsområden och hur resandet ser ut mellan olika målpunkter.

– Man kan säga att busstrafiken upplevs som mer positiv om man får gå lite längre till en hållplats men i gengäld får tätare turer, än att linjen ständigt gör avstickare in på smågator, vilket medför färre turer, påpekar Mattias Näsström.

Han nämner även att det alltid tillkommer trafiksäkerhetsmässiga aspekter om var en hållplats kan placeras och även att gångvägarna till hållplatsen ska vara tillgängliga.

Finns det tillräckligt med busshållplatser på Östermalmsområdet och i Finspångs tätort överhuvudtaget?

 – Vi bedömer att antalet hållplatser och dess placeringar i Finspångs tätort i stort sett är bra. Finspångs kommun har varit föredömliga i sitt långsiktiga arbete med att hitta bra lösningar och öppna för att tillsammans med Östgötatrafiken skapa en så bra kollektivtrafik för så många som möjligt i Finspång, konstaterar Mattias Näsström.

undefined
Östgötatrafiken upplyser om trafikförändringen vid Djupdalsvägen.
undefined
Resenärerna på Östermalmsområdet hänvisas till hållplatsen vid Laduvägen.

Busslinjerna 181 och 182 kommer från och med vecka 2, 2024 inte trafikera hållplats Djupdalsvägen på grund av att hållplatsen läggs ner. Östgötatrafiken uppmanar berörda resenärer att istället välja hållplats Laduvägen, som är belägen i närheten av parkeringen vid Coop Östermalmshallen. 

AB Östgötatrafiken ägs av Region Östergötland och ansvarar för bussar, spårvagnar, båtar, svävare och tåg i Östergötlands län. Antal resor som görs per år är 31,5 miljoner, varav 20,5 miljoner med stadsbuss och spårvagn, samt elva miljoner med tåg och landsbygdsbuss. Antal turer per vardag är 4 500.

Karta: Djupdalsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!