Brister på serviceboenden

Socialstyrelsen har beslutat att ett kommunalt och ett privat serviceboende i kommunen behöver åtgärda sina rutiner av dokumentation. Det gäller två boenden med barn med funktionshinder.

FINSPÅNG2011-07-20 03:00

De två enskilda besluten innebär att de behöver skärpa dokumentationen av genomförandet av barnens vård- och stödinsatser och utveckling lättare kan följas över tid. En rekommendation från Socialstyrelsen.

Efter semestern
Mo Gårds boenden, kastanjen, Tallmo och Sundhagen nedre har mottagit synpunkter. Men Weronica Roos Heinefeldt, föreståndare, menar att de faktiskt har dokumentation. Deras system gav dock inte den lättöverskådliga syn, som socialstyrelsen rekommenderar.

- Vi kommer att sätta oss ner och ta tag i detta efter semestern, säger hon.

Även kommunens egna boende Viljan i Hällestad har mottagit ett beslut att förbättra sina rutiner.

De anmälda ska nu skicka in en beskrivning till Socialstyrelsen hur de ska genomföra beslutet.

Myndigheten gör sedan uppföljning, minst ett oanmält besök, för att se att det fungerar i praktiken.

Fungerar inte de nya rutinerna, kommer Socialstyrelsens inspektörer ut till boendena.

- Vi sätter oss tillsammans med ledningen och ger tips och stöd, om man inte verkställer beslutet, säger Lena Carp, inspektör och handläggare för ärendena vid Socialstyrelsen.

Det här året fokuserar Socialstyrelsen i Östergötland, Kalmar och Jönköpings län just på hur dokumentationen sköts.

Enligt Lena Carp har majoriteten av boendena i länet någon anmärkning på dokumentationen över genomförande.

Socialstyrelsen är extra tydliga med att när det kommer till vård av barn och unga är det extra viktigt att boendena kan visa att de klarar av att ta emot.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om