En undersökning på länsväg 1167, genom Butbro, visar att endast 17 procent av bilister som passerar följer hastighetsreglerna. Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) utförde en mätning på trafiken efter en förfrågan från Butbro fastighetsägareförening.
– Det är tråkigt att det ska behöva hända något för att det ska tas tag i, säger Filip Gyllensten, en av representanterna för trafikgruppen för Butbro fastighetsägareförening.
Trafikgruppen består av Filip Gyllensten, Elin Norling och Mats Mikmar. Nu vädjar de till alla förbipasserande att hålla hastigheten.
– Många glömmer bort konsekvenserna. Vissa kanske kör snabbt av ren vana då det tidigare var en 50-väg, men i dag ligger hastigheten på 30 kilometer i timman och det är på grund av att det är en olycksbenägen väg, säger Mats Mikmar.
För att fastställa vilken hastighet de förbipasserande har beställde trafikgruppen en mätning i november 2020.
– Undersökningen och resultatet visade att det körs på tok för fort här. 83 procent av alla förbipasserande höll inte hastigheten. Det var till och med en förare som gasade förbi i 78 kilometer i timman. Det är inte okej, säger Mats Mikmar.
I Butbro finns det många barnfamiljer och mycket rörelse. Trafikgruppen vill förtydliga att hastighetsbegränsningen finns av en anledning.
– Det finns vissa som har fått kasta sig över vägräcken när det kommer bilar i hög fart, för att inte råka illa ut. Det känns jättetråkigt att tänka att det närsomhelst kan hända en olycka, säger Filip Gyllensten.
Butbro fastighetsägareförening tog kontakt med Trafikverket efter undersökningen och har fått svaret att ansvaret ligger på den enskilde föraren och polisen. Idag har vägen genom Butbro två väghinder som endast tillåter ett fordon att passera åt gången.
– Vi är tacksamma över att åtgärder tagits men rapporten visar tydligt att det behövs ytterligare om bilister ska börja sakta ner, säger Elin Norling.
Den tyngre trafiken med last- och timmerbilar har varit ett återkommande problem under många år.
– Nästan alla boende i Butbro håller med om att vägen är för smal och inte håller för transporter som dessa. Där en timmerbil tidigare tappade ett lass, in i någons trädgård, har vägen sjunkit 45-50 centimeter och är nu i sämre skick än när olyckan skedde. Vi går runt med en ständig oro när nästa olycka tillåts hända, säger Mats Mikmar.