"Bo i Finspång" lever fortfarande
De uppmärksammade skyltarna vid infarterna är borta och har ersatts med en badande bebis. Bo i Finspång-kampanjen har fått maka på sig för att marknadsföra den efterlängtade simhallen. - Just nu är det lite paus eftersom vi koncentrerar oss på Arena Grosvad, säger kommunens marknadsförare Johan Malmberg.
Den nya skylten.
Foto: Henrik Jonsson
Nu är det alltså Arena Grosvad som står i fokus i kommunens marknadsföring fram till öppningen i slutet av maj. Sedan kommer kampanjen som ska locka fler att välja Finspång som bostadsort att ta fart igen. - Vi tittar på nya kampanj-idéer, vi vill ju inte att folk ska tro att kampanjen är död bara för att den inte finns på infarten utan den lever i allra högsta grad, säger Johan Malmberg.Redan 2006 drog kampanjen igång och den ska fortsätta under hela 2008. Under resans gång har kommunen jobbat med en mängd olika aktiviteter, berättar Johan. Framförallt är ambitionen att få pendlarna att tänka om, och välja Finspång framför exempelvis Norrköping, där många av dem bor. Bland annat har det gjorts direktutskick, anordnats seminarium på Siemens och dessutom har kommunen haft utomhusreklam i Norrköping. Stor potential
Johan Malmberg berättar att den taktiken kommer fortsätta. - Vi tittar på att ha en permanent utställningsyta på Siemens för pendlarna så att vi ständigt kan vara aktuella, säger han. Vi kommer snart träffa vår reklambyrå för att diskutera vad som är nästa steg. Ökat intresse
Johan Malmberg kan inte presentera några direkta siffror som visar att kampanjen har ökat inflyttningen till Finspång. Däremot har intresset för orten ökat, bland annat är trafiken på hemsidan mer frekvent. Han säger sig vara övertygad om att kommunen har stora möjligheter att få fler invånare på lång sikt.- Med tanke på hur många som pendlar och med de kvalitéerna som vi har är potentialen enorm annars hade vi inte haft en sådan här kampanj.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!