Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Bo i Finspång" lever fortfarande

De uppmärksammade skyltarna vid infarterna är borta och har ersatts med en badande bebis. Bo i Finspång-kampanjen har fått maka på sig för att marknadsföra den efterlängtade simhallen.  - Just nu är det lite paus eftersom vi koncentrerar oss på Arena Grosvad, säger kommunens marknadsförare Johan Malmberg.

Den nya skylten.

Den nya skylten.

Foto: Henrik Jonsson

FINSPÅNG2008-04-03 03:00
I den senaste delen av kampanjen Bo i Finspång marknadsfördes företeelser som är negativa i storstaden men som är positiva i den mindre kommunen av Finspångs storlek. Bland annat användes ordet uteliggare med en bild på några personer som solar i gröngräset. Det reagerade många negativt på. I samband med det togs skyltarna ner och ersattes med reklam för Arena Grosvad istället. Men det hade inget med kritiken att göra, säger Johan Malmberg, det var planerat sedan tidigare.- Det var lite ironiskt kan man ju säga för det var ju lite rabalder kring meddelandena på skyltarna, men då hade vi redan planerat för en ändring så det hade egentligen inget med uppståndelsen att göra, bedyrar han. Jobbar med nya idéer
Nu är det alltså Arena Grosvad som står i fokus i kommunens marknadsföring fram till öppningen i slutet av maj. Sedan kommer kampanjen som ska locka fler att välja Finspång som bostadsort att ta fart igen. - Vi tittar på nya kampanj-idéer, vi vill ju inte att folk ska tro att kampanjen är död bara för att den inte finns på infarten utan den lever i allra högsta grad, säger Johan Malmberg.Redan 2006 drog kampanjen igång och den ska fortsätta under hela 2008. Under resans gång har kommunen jobbat med en mängd olika aktiviteter, berättar Johan. Framförallt är ambitionen att få pendlarna att tänka om, och välja Finspång framför exempelvis Norrköping, där många av dem bor. Bland annat har det gjorts direktutskick, anordnats seminarium på Siemens och dessutom har kommunen haft utomhusreklam i Norrköping. Stor potential
Johan Malmberg berättar att den taktiken kommer fortsätta. - Vi tittar på att ha en permanent utställningsyta på Siemens för pendlarna så att vi ständigt kan vara aktuella, säger han. Vi kommer snart träffa vår reklambyrå för att diskutera vad som är nästa steg. Ökat intresse
Johan Malmberg kan inte presentera några direkta siffror som visar att kampanjen har ökat inflyttningen till Finspång. Däremot har intresset för orten ökat, bland annat är trafiken på hemsidan mer frekvent. Han säger sig vara övertygad om att kommunen har stora möjligheter att få fler invånare på lång sikt.- Med tanke på hur många som pendlar och med de kvalitéerna som vi har är potentialen enorm annars hade vi inte haft en sådan här kampanj.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om