Bilister får bra betyg efter fartkoll
Nej, bilisterna kör inte för fort på de vägar som kommunen fått in klagomål om att så görs. Det visar de hastighetsmätningar som nu har gjorts. Nästan alla kör till och med under högsta tillåtna hastighet.
- Överlag visar det här det vi trodde, det körs inte så fort som folk uppfattar att det görs, säger Reine Hansson, kommunens handläggare i trafikfrågor.
På Orrspelsvägen visar mätningarna att medeltrafiken under ett dygn är 142 fordon som kör i båda riktningarna. Total har 812 bilar passerat på vägen. Medelhastigheten för dem är 36 kilometer i timmen. 95 procent har kört under 40 kilometer i timmen och 99 procent under den högsta tillåtna hastigheten 50 kilometer i timmen. Samma sak visar mätningarna på Övre Villavägen. Medeltrafiken under ett dygn är 57 fordon i båda riktningarna. Medelhastigheten är 36 kilometer i timmen, 95 procent har kört under 40 kilometer i timmen och 99 procent under 50 kilometer i timmen. Mätningen visar att en bil passerat i mellan 100 och 110 kilometer i timmen.
- Jag tror att de kan ha gjort någonting för så fort kan man inte köra på den vägen. Mätningen kan bli fel om två bilar kör över slangarna samtidigt eller om man stampar till på gasen precis när man åker över, säger Reine Hansson.
Är tillförlitligt
Mätningar har även gjorts på Ängsvägen, Mandelblomsvägen och Folkströmsvägen. Resultaten visar samma sak som vid ovan nämnda mätningar. På Ängsvägen var medelhastigheten 35 kilometer i timmen och 99 procent har kört under 50 kilometer i timmen. På Mandelblomsvägen var medelhastigheten 38 kilometer i timmen och 97 procent har kört under 50 kilometer i timmen. På Folkströmsvägen var medelhastigheten 38 kilometer i timmen och 95 procent körde under 50 kilometer i timmen.
- Det här är ett vedertaget sätt att mäta på. Det här använder polisen också och det är tillförlitligt, intygar Reine Hansson.
Nämnden beslutar
- Jag tror inte att hastigheten kommer att sänkas. Det har ingen effekt att sänka hastigheten till 30 när så många kör under 50. Om det hade varit 95 procent som kört över 50 kan det ha effekt. Sedan finns det alltid några drullar som kör för fort, men det kommer de att göra även om vi sätter upp några skyltar.
Han påpekar dock att det är bygg- och miljönämnden som fattar beslut.
- Man kan titta på andra saker i trafikmiljön som kanske måste åtgärdas. Hur ser till exempel häckarna ut? Häckarna får bara vara 80 centimeter i 10 meter åt vardera håll i gatuhörn. Det kan vara så att man bedömer att en bil kör fortare än den gör för att man inte ser den förrän den kommer nära, säger Reine Hansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!