Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bilfirma ska kompensera missnöjd kund

Företagsbilar i Östergötland ska kompensera en missnöjd kund från Finspångstrakten med 8 000 kronor.

FINSPÅNG2010-06-18 03:00
Det är en summa som Allmänna reklamationsnämnden beslutat att rekommendera företaget att betala. Det handlar om en tvist vid ett köp av en begagnad bil. Kunden från Finspångstrakten hade köpt en Volvo XC70 för 118 500 i mars förra året. Mannen upptäckte att främre bromsskivor/belägg var helt utslitna. Han är även fått reda på att det skiljer mer än maximalt tillåtna 1 000 mil i körsträcka på två av däcken, jämfört med övriga två. Detta är inte tillåtet på en fyrhjulsdriven bil. Servicebok saknas, vilket kunden anser gör bilen i princip osäljbar. Mannen har bekostat bromsarna med 3 000 kronor. Monteringen har tagit 16 timmar och detta begär han 1 600 kronor för. Utöver detta vill han ha 400 kronor för fyra timmars övrig arbetstid. 8 000 kronor
Kunden yrkar på hävning alternativt prisavdrag med 30 000 kronor eller ersättning med 5 000 kronor för avhjälpande.Företagsbilar i Östergötland i Linköping har inte svarat på yrkandet trots påminnelse. Allmänna reklamationsnämndens bedömning är att bilen inte var trafiksäker vid leveransen på grund av de utslitna bromsarna. Nämnden anser även att en servicebok ska ingå.Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar Företagsbilar att återbetala 8 000 kronor till Finspångskunden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om