Det hela började i somras när Lisbet och hennes man pratade med Lisbets moster i Göteborg om kusinen som bor i Dubai. Idén föddes om att de skulle åka ner och hälsa på alla tre. För mostern, som är 80 år fyllda, är det tufft att åka ner själv och hälsa på sin son så arrangemanget att de skulle åka alla tre passade bra.
Lisbet och hennes man åkte in till en resebyrå i Norrköping och tittade ut en resa.
- Vi ville prata ansikte mot ansikte, berättar hon.
Uppsagt samarbete
De skulle få bo hemma hos kusinen så det handlade egentligen bara om flygbiljetter. Lisbet ringde till sin moster som då berättade att det fanns en resebyrå som hon hade åkte med några gånger tidigare som var billig. Då visste inte Lisbet att Tripp-kedjan sagt upp samarbetet med JL Resebyrå Borås, ett företag med säte i Halmstad.
Fakturan fick Lisbet på mejl och där fanns alla uppgifter om flygresan, flygbolag, platser och bokningsnummer hos flygbolaget.
BetaladeDen 13 september betalade Lisbet och mostern sina respektive delar av priset.
Mostern hade också fått uppgiften att det var bra om hon slog en signal till resebyrån några dagar innan avresan den 6 december.
En vecka innan avresan försöker mostern ringa till resebyrån men får inget svar. Hon provar då på Boråsnumret men får beskedet att abonnenten har upphört.
De försökte då via flygbolagets hemsida logga in med bokningsnumret och där bekräfta sin resa men där fanns ingen resa.
- Det knöt sig i magen på mig, berättar Lisbet.
De köpte nya flygbiljetter via Resia och dagen efter polisanmälde de resebyrån i Halmstad. Polisen rekommenderade också att Lisbet skulle anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden så det har hon nyligen gjort.
Mer än så kan inte Lisbet göra. Hon har fått betala för resan två gånger.
- Jag är ju skeptisk, men ändå blev jag lurad, säger hon.
Lades nerJL Resebyrå i Borås AB blev ett ärende för rättsväsendet under första halvan av 2012. Då polisanmälde en person att han och hans resesällskap hade betalat in 160?000 kronor sammanlagt för en Thailandsresa där biljetterna sen inte fanns.
Det hamnade då på kriminalinspektör Magnuss Setthagens bord i Borås. Då bedömdes det att det inte rörde sig om ett bedrägeri utan om avtalsbrott. Ärendet lades därför ner.
Men sen kom det in uppgifter från bolagets revisor, som avsade sig uppdraget, om att det förekom oegentligheter i bolaget och därför återupptogs ärendet. Dock flyttades det då över till ekobrottsmyndigheten i Halland.
Mats Larsson där utreder ärendet som också nu av praktiska skäl innefattar de misstänkta bedrägerierna. Ett 30-tal kunder har betalat in pengar för resor som de sedan inte har fått. Många har betalat in upp till ett år i förväg.
Vad händer i ärendet nu?
- Vi har hört den misstänkta, berättar han. Sen går vi igenom företagets bokföring. Vi har inte hittat någon oredlighet i bolaget.
Det råder inget tvivel om de faktiska omständigheterna men för att det ska kunna lagföras som ett bedrägeri så krävs det att man kan bevisa att det funnits ett uppsåt att lura kunderna. Det är betydligt svårare.
Han tar som exempel att man kan köpa presentkort av en butik men sen går butiken i konkurs och då står man där utan något värde på presentkortet.
Mats Forsén är åklagare på ekobrottsmyndigheten i Halland och han säger att det är så här det går till i resebranschen. Resorna köps av resebyrån i sista minuten för att få så låga priser som möjligt. De inbetalda pengarna från kunderna är de inte skyldiga att hålla åtskilda under tiden.
Hans råd är därför att man inte ska betala in stora summor till små okända resebyråer utan hålla sig till stora etablerade resebyråer eller rent av att boka med flygbolagen direkt.
Kommer du att väcka åtal mot J L Resebyrå i Borås AB?
- Det vet jag inte för vi har inte kommit så långt i vår utredning ännu.
Läs mer i torsdagstidningen
Fotnot: Lisbet är ett fingerat namn.