Beslutet att stänga Ica Nära Cityhallen togs centralt av Ica den 7 mars.
– Ett jättetråkigt beslut och jag lider verkligen med min personal. Det har varit en känslosam vecka för alla berörda. Självklart känner jag starkt för personalen, säger Ica-handlaren Tommy Sandberg som drivit den aktuella butiken sedan 1 maj 2017.
Personalen har nyligen informerats om den drastiska åtgärden.
– Personalen fick informationen av mig i onsdags den här veckan. Även om vi har haft det tufft och personalen vetat om situationen, så trodde ingen att vi skulle behöva stänga igen, förklarar Tommy Sandberg.
Hur har personalen tagit beslutet?
– Det är förstås individuellt hur ett sådant här beslut landar, men min uppfattning är att det har tagit hårt och det är många känslor.
Vad beror beslutet att stänga butiken på?
– Kostnaderna överstiger intäkterna, vilket gör att det inte går att driva den vidare. Det går inte att överlåta butiken till en ny handlare när ekonomin ser ut som den gör.
Tommy Sandberg har sedan våren 2022 drivit två Ica-butiker i Finspång. Dels den i centrum, men även Ica Hårstorp.
– Både jag själv och Ica centralt har gjort allt för att hitta en ny handlare till centrumbutiken, men det går inte att få ihop kalkylen och då fanns det till slut inget annat val än att stänga butiken, säger han.
När kommer Ica Nära Cityhallen att stängas?
– Det får de fackliga förhandlingarna visa. Avsikten är att butiken ska stängas den 31 maj.
Kan du få med dig personal till din andra Ica-butik?
– Det är olika aktiebolag och jag har full personalstyrka på Ica Hårstorp, så det är svårt. I dagsläget finns inget utrymme om ingen slutar.
Du har tidigare flaggat för att det har varit tufft att driva Ica-butik i Finspångs centrum?
– Situationen har varit ansträngd under lång tid. De historiska siffrorna ser inte bra ut. En pandemi och ökad inflationstakt med höjda priser hjälper inte heller till, säger Tommy Sandberg.
Hur har kundunderlaget sett ut sedan du tog över 2017?
– Det har minskat. Försäljningen har försämrats under åren. Vi hade inte de ekonomiska musklerna att investera i ordentlig e-handel under pandemin vilket gjorde att vi halkade efter. De kunder som inte kunde ta sig till butiken fick ringa in eller mejla in sina beställningar, så körde vi hem varorna. Ingen optimal lösning.