Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bas på bilkyrkogården

Den förste juni trädde nya EU-regler i kraft för alla bilskrotar i landet. Roy Lindberg på Finspångs Bilskrot tycker det är bra.

Idag är bilskroten 4 000 kvadratmeter om ett år räknar Roy Lindberg med att den ska vara drygt dubbelt så stor.
FOTO: TITTI OLOVSSON

Idag är bilskroten 4 000 kvadratmeter om ett år räknar Roy Lindberg med att den ska vara drygt dubbelt så stor. FOTO: TITTI OLOVSSON

Foto:

FINSPÅNG2004-08-26 06:00
På skroten är man två som jobbar, förutom Roy, så har han en anställd. Men nästa år räknar han med att åtminstone anställa en till. För det går bra för Roy - fullt upp hela tiden. Förra hösten byggdes den nya demonteringshallen och till nästa vår ska en ännu större hall byggas.
- Där ska det vara lager och kontor, säger Roy.
Att ha bilskrot kräver utrymme, på 2 000 kvadratmeter får man ha 140 bilar. Och nu byggs det alltså för fullt. Roy Lindberg började på skroten 1990, men inte förrän förra hösten visste han om han fick vara kvar på platsen.
- Tekniska verket ville nog ha marken till nåt, men så till slut blev det klart att vi fick bli kvar här och då kunde jag också satsa ordentligt, säger Roy.

Töms och pressas ihop
När kunden kommer med sin bil och vill skrota den, köper Roy den för 800 kronor, en slags skrotningspremie. Sen körs de - om det går- in i demonteringshallen och där plockas batteriet ut och så töms bilen på vätskor. Därefter tappas oljan ur och hjulen skruvas bort. När Roy fått in tillräckligt många bilar och allt av värde är bortplockat kommer en ambulerande press och pressar samman bilarna och lastar dem på en lastbil som kör bort dem.

En chansning
En del bilar som kommer in för skrotning ser rätt så fräscha ut andra är riktiga vrak.
Det konstigaste som Roy varit med om att någon kommit in och köpt är en bildörr.
- Det var en kund som kom in och så köpte han en gammal bildörr fast han hade inte nån bil. Han tyckte helt enkelt att dörren var så fin och så sa han att han länge tänkt köpa en sån bil. En Ford var det, berättar Roy.

Garanti
Att köpa begagnade bildelar kan vara lita av rysk roulett, men man kan tänka på vissa saker för att vara lite mer på den säkra sidan.
- Man ska nog vara händig eller åtminstone känna någon som är det. Och så tycker inte jag att man ska köpa bromsar från en bil som varit med om en krock, säger Roy och verkar tycka att man nog generellt ska vara lite försiktig när man köper delar från krockskadade bilar.
På Finspångs Bilskrot lämnar man en månads garanti på allt, men det kan skilja från skrot till skrot. Så vänta inte med att montera den nya delen för då kan garantin redan hunnit gå ut.
Den nya och hårdare lagen som är en EU-regel innebär att skrothandlarna måste ansöka om nytt tillstånd, auktorisation, vart femte år. Tidigare har en auktorisation gällt tills vidare. För att få ett tillstång krävs i de nya reglerna hårdare miljökontroll.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om