På den här tiden var bilar mycket sällsynta i Sverige. I Sverige inköptes den första militära bilen till Kungliga Jämtlands fältjägarregemente just det här året , 1911.
De första bilarna var alldeles för dyra och underhållskrävande för att de skulle slå igenom som fortskaffningsmedel. Amerikanen Henry Ford gjorde, i och med den masstillverkning på löpande band som 1913 inleddes av T-Forden, bilen till var mans egendom.
Men på den här tiden var det alltså hästdragna vagnar som gällde och den här vackra dagen, som det ser ut på bilden, var det nog en ganska skön åktur från Finspång och ut till Mogård.
Axel Ekman var vid den här tiden verkställande direktör för Finspongs styckebruk, något som han var under perioden 1893–1917. Därefter blev han landshövding i Skaraborgs län 1917–1935. Han var också kommunalt aktiv i Risinge där han bland annat var kommunalnämndens ordförande.
Ekman var även riksdagsledamot i andra kammaren 1903–1917: fram till 1911 för Finspånga läns domsagas valkrets och från 1912 för Östergötlands läns norra valkrets.
Som kandidat för Frisinnade landsföreningen tillhörde han dess riksdagsparti Liberala samlingspartiet.
I riksdagen, där han bland annat var vice ordförande i statsutskottet 1912–1913 samt 1914–1917, arbetade han inte minst med finanspolitik men även skogsfrågor.
I egenskap av sitt uppdrag som landshövding i Skaraborgs län, närvarade han vid första Dam-SM i friidrott, som arrangerades i Lidköping 1927.
Axel Ekman dog i Stockholm 1939.