Avböjde fler frågor om homoadoption
FINSPÅNGI går var det var det, vice förbundsordförande i KDU, Erik Slottners tur att prata med eleverna på Bergska skolan.
Foto:
Familjepolitik är också något av det som eleverna på Bergska skolan förknippar med kristdemokraterna.
- Familjepolitik hörde jag att någon sa, sa Erik Slottner efter att uppmanat eleverna att berätta vad de associerar med kristdemokraterna.
Jesus och att vara mot bögar var andra associationer.
- Man behöver absolut inte vara kristen för att rösta på kd, vi är inte ett religöst samfund utan ett politiskt parti, menade Erik Slottner.
Det är på kristna kulturvärderingar som partiet grundar sig. Och Erik Slottner betonar fyra viktiga beståndsdelar.
- Vi har ett ansvar för kommande generationer, vi kan inte bara tänka på oss själva, men man får inte glömma att vi alla är individer med olika behov och förutsättningar. Vi solidariserar oss med människor inte bara i vår närhet. Därför vill vi kristdemokrater öka biståndet. Likaså är institutioner till för människan inte tvärtom. Att vi människor är gemenskapstörstande är sant men vi får inte bli en del i en grå massa.
<b>Frågestund</b>
Efter en kvarts pratande var det dags för elever att ställa frågor. Frågor som till stor del kom tt kretsa kring kristdemokraternas syn på homoadoption.
- Vi tror att det viktigaste för ett barn är mamma och pappa, det handlar inte om att homosexuella är sämre. Det här är något som vi fått stöd av från samtliga barnförbund som granskat frågan, bland annat Bris och adoptionscentrum, sa Erik Slottner.
Bergska skolans elever nöjde sig dock inte med det svaret utan ställde fler frågor kring varför två personer av samma kön inte kan få adoptera, det måste väl ändå vara bättre att ha två mammor eller två pappor än ingen alls?
- En fråga till kring det här kan vi ta sedan får det vara nog, så stor fråga är det inte, sa Erik Slottner.
<b>En driven talare</b>
Därpå kom det frågor kring vad EU gör för att minska handelshindren för tredje världen och kristdemokraternas syn på det.
Hur de har tänkt att lösa frågan med individanpassade kärnämneslektioner.
Alltså att olika elever lär samma sak olika snabbt och hur det praktiskt och ekonomiskt ska gå till. Hur fort man ska få köra på motorvägar och vad kristdemokraterna vill göra för att värna miljön.
En halvtimme i snabbt tempo vad var Erik Slottner hann med, vilket kändes lite kort eftersom eleverna verkat vilja fråga mer. Åtminstone när det gällde homoadoptioner.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!