Pandemin har ställt höga krav på både lärare och elever i skolans värld. Lukas Tosting och Arvid Eklund är två elever som studerar teknikprogrammet på Curt Nicolingymnasiet. De berättar om hur skoltiden påverkats under de senaste två åren.
– När corona kom till Sverige gick vi i nian. Det var inget som påverkade oss speciellt mycket, för högstadiet stängde inte igen. Det enda var att nationella proven ställdes in och det blev vi bara glada över då, säger Lukas Tosting.
Tiden gick. Att gå från högstadiet till gymnasiet är ett stort kliv för många, men för gymnasiekillarna fick livet sig en ordentlig vändning.
– När vi började på CNG hade de ordnat så att de olika årskurserna hade distansundervisning parallellt med varandra. När vi gick över till distans på heltid blev det svårare med allt. Att sitta hemma vid datorn var det enda man gjorde, fritidsaktiviteter ställdes in, vi kunde inte träffa kompisar. Våra liv fanns i datorn, säger Lukas.
De båda eleverna berättar att skolan var utrustad för att klara av distansundervisningen.
– Alla ämnen kunde man göra hemifrån och lärarna fanns tillgängliga, men det är inte lika lätt som att räcka upp handen i klassrummet och få hjälp. Det svåraste av allt var att hålla motivationen uppe. Att inte distraheras genom att lägga sig i soffan eller skjuta upp skoluppgifter, säger Arvid Eklund.
Eleverna har upplevt att utbildningen påverkats på olika sätt. De har inte haft samma möjligheter som tidigare elever att lära sig praktiska moment i skolan, men de berättar att de har haft mer tid för plugget.
– Vi har inte betygsatts på de praktiska delarna, med tanke på att vi inte kunnat vara på plats i skolan. Nu tar vi ikapp det vi kan och det är både lärare och elever som stannar kvar på sin fritid för att hålla på med olika projekt. Plugget hade vi jättemycket tid för under distansen, det fanns inte mycket annat att göra. Lärarna var även flexibla med tiderna, så att alla skulle hänga med i skolarbetet.
Arvid och Lukas, tillsammans med sina klasskamrater, återgick till skolan på heltid och har fått se hur gymnasielivet ser ut på riktigt.
– Det är skönt att vara på plats. Nu vet vi vad vi har missat. Det hade varit segt att behöva gå tillbaka till distansundervisningen, så vi hoppas att vi slipper det, förklarar Arvid.