Under hösten 2011 och våren 2012 genomförde Skolinspektionen en kvalitetsgranskning av läsundervisningen i ämnet svenska i årskurserna 7-9, på Grosvadsskolan. Vid granskningen identifierades ett antal viktiga utvecklingsområden, och Finspångs kommun begärdes redovisa vilka åtgärder som vidtagits eller planerats senast i maj tidigare i år.
Läser gemensam bokSkolinspektionen bedömde att den ursprunliga redovisningen behövde kompletteras och tillräckliga åtgärder bedöms nu ha vidtagits.
De insatser skolan gör innefattar att varje årskurs ska läsa en gemensam bok, som bearbetas genom diskussioner och skriftliga uppgifter. Detta ska öka elevernas möjlighet att bearbeta texter.
Vissa årskurser har även bokcirklar där elever läser böcker och bearbetar texter tillsammans. Vidare har en läsundervisningsplan särskilt inriktad på elever som visat brister i sin läsförståelse, utarbetats och tagits i bruk.
Ökat inflytandeEtt ökat elevinflytande ska också främja undervisningen. Efter varje temaperiod, som varar i sex veckor, kommer eleverna att utvärdera temaupplägget och reflektera kring det egna lärandet. Eleverna ges även möjlighet att påverka inköp av ny litteratur, genom att involveras i skolans biblioteksgrupp. Skolan har även förstärkt sin IT-utrustning.