Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Återvände till Reijmyre Glasbruk

REJMYRE
Hon är uppvuxen i Rejmyre och började jobba på bruket redan som 15-åring. För tio år sedan slutade hon, men är nu tillbaka igen. Kerstin Nordetun är turistchef på Reijmyre Glasbruk.

Sedan i december är Kerstin Nordetun turistchef vid Reijmyre Glasbruk.
FOTO: TITTI OLOVSSON

Sedan i december är Kerstin Nordetun turistchef vid Reijmyre Glasbruk. FOTO: TITTI OLOVSSON

Foto:

Finspång2001-05-11 00:00
Kerstin Nordetun är uppvuxen i Rejmyre och hennes far jobbade som glasblåsare på Reijmyre Glasbruk. Kanske föll det sig naturligt att hon själv började jobba på bruket redan som 15-åring.
? Jag jobbade i butiken och så guidade jag. På vintern jobbade jag i hyttan i efterproduktionen, berättar Kerstin Nordetun.
Dessutom reste hon som säljare.

<B>Öka besökantalet</B>
För tio år sedan lämnade hon bruket, men så blev hon kontaktad och tillfrågad om hon ville komma tillbaka och det ville hon.
Sedan i december är Kerstin Nordetun turistchef vid Reijmyre Glasbruk.
Hennes tjänst är en del i den ökade satsning på marknadsföring som bruket ska göra. Om detta berättade också VD Rigmor Aldehag Holmberg i lördagens tidning.
? Målsättningen är att vi ska komma tillbaka till 200 000 besökare per år som vi hade tidigare, säger Kerstin Nordetun.
Förra året hade man mellan 50 000 och 60 000 besökare.

<B>Samlat koncept</B>
För att kunna komma upp till 200 000 besök igen kommer det att satsas på kontakter med researrangörer och samarbete med företag där man erbjuder olika paket.
? Vi har redan fördubblat bussresorna, säger Kerstin Nordetun.
Det handlar också om att hela tiden visa sig utåt, att påminna att man finns, som Kerstin uttrycker det.
Hon tror att det kan gå ännu lättare att locka turister till orten med det samlade konceptet, glasbruket, gästgiveriet och hantverkscentret.
? Det är lättare att sälja då, anser Kerstin Nordetun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om