Åsikterna går isär
Åsikterna går isär om Finspångs nya äventyrsbad. De flesta är glada att beslutet är fattat, men en del är skeptiska till att målet på 130 000 badgäster om året kommer att uppnås. Folkbladet har låtit fem badhuschefer sia om det nya äventyrsbadets framtid. Vi ställde helt enklelt en rak fråga:Tror du att Finspång klarar målet?
Pirjo Svensson, platschef för Centralbadet i Norrköping, tror att Finspång kommer att klara av målet 130 000 badgäster om året i det nya äventyrsbadet. - Alla gånger, säger hon. Foto: Emelie Gustafsson
Foto:
<span class=Rub1>"Svårt att säga men tveksam"</span>
Bert-Olov Brandt, badföreståndare för Duveholmshallen, Katrineholm
Besökare per år: 160 000 (inklusive gym)
Äventyrsbad: Ja, sedan 2001.
? Det är svårt att säga, men det är tveksamt. Då ska man satsa på en bra caféverksamhet runt omkring. Och det beror också på hur man bygger. Många gånger ska man satsa på de riktigt små barnen för då får man två vuxna på köpet. Ungdomar sliter mer. Fast alla äventyrsbad lönar sig om man fortsätter att förnya dem. Ju mer man har att erbjuda desto mindre sårbar är man.
? Konkurrensen kan vara stimulerande. Ett äventyrsbad i Finspång är ett bra steg framåt för alla simhallar. Men vi kan nog tappa Norrköpingsbor här. Många familjer gör helgresor, men på sikt tror jag att man gynnar hemmabadet. Ryktet säger att badfrekvensen har sjunkit i år.
<span class=Rub1>"Det låter mycket i mina öron"</span>
Jonas Sjöqvist, badchef för Gustavsvik i Örebro
Besökare per år: 680 000 (inklusive camping och träning)
Äventyrsbad: Ja, sedan 1985. Utbyggt 2001.
? Det låter mycket i mina öron. Blir det tillräckligt bra och stort så kanske. När vi byggde ut tog vi tillbaka besökare som vi hade haft tidigare, så vi hade något att luta oss på i våra spekulationer. Det har man inte i det här fallet.
? Helt klart är att Finspång kommer att få en kategori av besökare som man inte haft tidigare. Vi ser på äventyrsbadet i Finspång med förtjusning. Det är positivt för det sätter fokus på bad som fritidsnöje. De som har badat där vill säkert prova andra. Men skulle det bli något i vår storlek skulle jag nog inte vara lika glad.
<span class=Rub1>"Det tror jag, alla gånger" </span>
Pirjo Svensson, platschef för Centralbadet i Norrköping
Besökare per år: 360 000 (inklusive träning)
Äventyrsbad: Ja, sedan 2003.
? Det tror jag, alla gånger! Det låter trevligt tycker jag och det här är bra för Finspångsborna. Det är nog vettigt att bygga helt nytt. Vi fick ungefär 50 000 fler besökare om året när vi byggde till äventyrsdelen. Men jag skulle råda att man inte släpper in för många i början. Det var lite kaos här ett tag.
? Det ligger ganska nära Norrköping så det kan påverka oss, åtminstone tillfälligt i början om folk vill åka dit och titta. Men jag tror inte att det är någon nackdel för sen tror jag att man ändå väljer det närmaste badet.
<span class=Rub1>"Lätt vara optimistisk" </span>
Göran Fransson, chef för Linköpings simhall
Besökare per år: 480 000 (inklusive träning)
Äventyrsbad: Ja, sedan 1987.
? Det är jätteskojigt för Finspångsborna och jag är bara positiv till det! Det är helt rätt. Jag ser ingen konkurrens mellan orterna. Är det så att man vill åka till de stora orterna och bada så må det vara hänt.
? Men 20-25 000 besökare utifrån, det kan de få bekymmer med. Jag skulle inte tro att de kommer från Norrköping och Linköping. Det är lätt att vara optimistisk. Trots att vi har stor erfarenhet av att bedriva sådan här verksamhet var vi det. Det tar tid att etablera en anläggning, innan själva vanan att regelbundet besöka badet har satt sig.
<span class=Rub1>"Grym är stort farligt att missa"</span>
Monika Sattler, platsansvarig för sim- och sporthallen i Motala
Besökare per år: 139 000 (inklusive träning)
Äventyrsbad: Nej. Simhallen är från år 1970.
? Det klarar Finspång säkert, de kommer att komma många besökare från till exempel Norrköping och Skärblacka. De som vill kosta på sig någonting extra åker till ett äventyrsbad i närområdet. Nu kommer även Finspång får del av dem.
? Det låter inte som ett ouppnåeligt mål eller som utopier. Det blir ett uppsving, det har alla andra fått så varför skulle inte Finspång få det? Det är alldeles suveränt, det främjar åt alla håll. Men man måste naturligtvis jobba med att marknadsföra sin anläggning. Gym är en stor grej som ökar badfrekvensen markant. Det är väldigt synd om man inte tänker på det.