Redan vid lunch under torsdagen hade 51 personer gillat Finspångs Kommuns sida på facebook. Målet är att så snart som möjligt komma upp till 100.
- När vi har 100 som gillar sidan får vi en unik adress på facebook. Då blir det ännu lättare att hitta oss, säger Åsa Rundgren.
På sidan finns möjlighet att kommentera inlägg som kommunen gör. Vill man däremot starta en egen fråga får man använda sig av kommunens e-forum på hemsidan.
Viktigt
Enligt Anna Gustafsson, forskare vid Lunds universitet, har i dag cirka 40 procent av Sveriges befolkning ett konto på facebook. Nu vill kommunen hitta de som använder acebook för att visa vad man gör.
- Det här är ett sätt att fånga upp andra personer än de som går in på vår hemsida och tittar, säger Åsa Rundgren.
Förutom evenemang finns information med länkar till övriga sociala medier som kommunen engagerar sig i.
- Det rör sig om politikerbloggar och sidor som andra kommunal verksamheter har på facebook, säger Åsa Rundgren.
Lediga jobb
Dessutom finns lediga jobb listade i en egen flik. Enligt Åsa Rundgren är det den mest besökta delen på kommunens hemsida. För att hålla ordning och reda på sidan har kommunen två moderatorer.
- Jag och Johan Malmberg, vår marknadsföringssamordnare, ansvarar för det som publiceras på sidan. Vi ser över det som skrivs och tar bort eventuella kränkande kommentarer eller personuppgifter, säger Åsa Rundgren.
Nu hoppas kommunen att många får upp ögonen för sidan och aktivt deltar i diskussionen.
- Vi vill jättegärna ha kommentarer på inlägg. På det sättet får vi ytterligare information om hur boende i kommunen vill ha det här, säger Åsa Rundgren.