Ett par mÄnader har gÄtt sedan Viktor Söderberg intog sin post som ny VD pÄ Reijmyre glasbruk.
â Det kĂ€nns fantastiskt kul att arbeta med Rejmyre Glasbruk. Jag Ă€r förhĂ„llandevis ny i branschen och pĂ„ företaget sĂ„ det har varit mycket att sĂ€tta sig in i. Jag har fantastiska kollegor, kul pĂ„ jobbet varje dag och vi arbetar i rĂ€tt riktning och det Ă€r det viktiga, berĂ€ttar VD:n Viktor Söderberg.
Planerna för att utveckla varumÀrket Àr i full gÄng.
â Vi ser pĂ„ glasbruket som en udda fĂ„gel med mycket potential, sĂ€ger Martin Ohlsson som Ă€r kommunikationsansvarig pĂ„ Reijmyre Glasbruk.
Planen för framtiden Àr att Reijmyre Glasbruk ska bli ett premiummÀrke som alla kÀnner till. Generationsskiftningen och glasbrukets arv Àr en stor del av arbetet framÄt.
â De flesta glasblĂ„sare som finns hĂ€r i dag Ă€r 50 plus och deras förĂ€ldrar jobbade hĂ€r innan dess. Detta gĂ„r i arv, frĂ„n arv, frĂ„n arv. Som min pappa som arbetat hĂ€r i 67 Ă„r. Det Ă€r dĂ€r vi vill lĂ€gga fokus. Rejmyre glas kan bara göras i Rejmyre, av de som jobbar hĂ€r, förklarar kommunikatören.
Det nya premiummÀrket ska utvecklas genom en tydlig kommunikation om vilka Reijmyre Glasbruk Àr och vad de gör.
â Vi försöker lĂ€ra folk vad handgjort glas Ă€r. Det Ă€r sĂ„ pass genuint och bra, vilket vi vill att andra ska se och förstĂ„. NĂ€r mĂ„nga pratar om Reijmyre glas sĂ„ pratar de om konst, vilket Ă€r fel. Konst handlar om att allt ser lite olika ut.
â Hos oss ser alla glas identiska ut och det Ă€r skillnaden mellan industriproduktion och konst. Vi Ă€r en svensk glasindustri som handtillverkar designade glasprodukter av högsta kvalitĂ©. Jag tror att mĂ„nga inte uppskattar lĂ„g kvalitets maskintillverkande produkter lĂ€ngre, utan ett varumĂ€rke som vĂ€rnar om mĂ€nniskor, tradition och kvalitet, sĂ€ger Martin.
Martin förklarar hur de vill att Reijmyre Glasbruk ska upplevas.
â Ăven om du dricker ur vĂ„ra glas hemma eller om du kommer hit, ska det vara en familjĂ€r och genuin upplevelse. Vi vill fĂ„ byn att bli mer levande och inspirera andra brukssamhĂ€llen som dör bort, att det gĂ„r att fĂ„ liv i det igen, berĂ€ttar han.
Med hjÀlp av bland annat en ny kommunikationsstrategi, grafiskprofil, en uppdaterad hemsida, ny premiumbutik i Rejmyre, unika events och en unik stÀmpel, ska Reijmyre Glasbruk bli en del av framtidens historia.
â Vi har stĂ€mplat vĂ„ra glas med Reijmyres R och Ă„rtal, för att det ska bli samlarvĂ€rde och en kvalitetssĂ€kring. Man ska veta att det Ă€r Ă€kta Reijmyre glas, det Ă€r dĂ„ det blir unikt, sĂ€ger kommunikatören.
NÀr Martin berÀttar om det pÄgÄende utvecklingsarbetet sÄ Àr han tydlig med en sak.
â Reijmyre glasbruk Ă€r en industrihantverksproduktion, vilket betyder att allt Ă€r handgjort och de ser exakt likadana ut. Det mĂ„nga glashyttor gör Ă€r udda glasprodukter som mĂ„nga kallar konst, det svĂ„ra Ă€r att fĂ„ ett hantverksprodukter att se identiska ut.
â Ett av det mest avancerade glasen att tillverka Ă€r drivet glas som Ă€r det svĂ„raste dryckesglaset att tillverka, dĂ€r Reijmyre Ă€r vĂ€rldsledande i industriell produktion, det Ă€r dĂ€r vi skiljer oss, förklarar Martin.
Visionen för Reijmyre glasbruk Àr större Àn nÄgonsin.
â Vi vill att nĂ€r man pratar handgjort glas sĂ„ ska man tĂ€nka Reijmyre. Det kommer ta ett par Ă„r, men vi kan ta den positioneringen, för det finns ingen annan som jobbar pĂ„ det sĂ€ttet, avslutar Martin Ohlsson.