Sedan förbudsskylten kom upp i vändhållplatsen har situationen blivit något bättre för chaufförerna. Men helt bra är det inte. Fortfarande får man vänta på att bilister ska återvända till sina parkerade fordon.
- Det är särskilt svårt på vintern när det inte plogas upp lika brett som vägen normalt är, säger John Haraldsson.
Obehagligt
Han tror att mycket av problemet ligger i att folk inte förstår hur mycket plats en stor buss verkligen tar. Men faktum kvarstår. När en stor buss inte kan köra framåt, uppstår en obehaglig situation för föraren.
- Jag vill inte behöva backa med en stor dragspelsbuss. Det är så dålig sikt att man inte kan garantera säkerheten utan att ringa dit en polis som kollar bakåt åt en, säger han.
Värsta tänkbara scenario vore att bara tvungen att backa hela vägen ner till Oxhagsvägen.
- Det går, men det tar både tid och är riskfyllt, säger John Haraldsson.
Men det är inte bara vid Nyhemsskolan som trafiklösningsproblemen finns. Även vid Storängsskolan har det förekommit att bussen inte kunnat åka framåt efter att skolbarnen släppts av. Där har kommunen försökt lösa problemet med en ny parkeringsplats för besökare.
"Borde gå"
- Jag hoppas att det blir något bättre där nu. Vid alla skolor ska man planera trafiklösningar för skolskjuts så att man inte behöver backa eller vända bussen, säger John Haraldsson.
Att Ralph Kronholm vill ha möjlighet att använda vändplatsen vid Nyhemsskolan just på vintern tycker John Haraldsson är ogrundat.
- Jag möter många bilar som kommer från Nyhem och svänger upp till skolan och släpper av barnen. De barnen bor så nära att de borde kunna gå även om det är kallt, säger han.