Efter ett politiskt beslut har Finspång kommuns första företagslots nu anställts. Tjänsten har tillkommit efter ett stort missnöje bland företagare i kommunen när det gäller bemötande från tjänstemän och långa handläggningstider när det gäller till exempel bygglov.
– Just nu försöker jag träffa så mycket folk jag bara kan för att bilda mig en uppfattning om vad som inte har fungerat. Jag träffar både företagare och olika personer internt i kommunhuset. Företagare får gärna höra av sig till mig, säger Annica Åkerblom.
Det är hon som ska vara "kitet" mellan företagarna och tjänstemännen, som kommunchefen Johan Malmberg uttryckte det i en intervju med oss i början av juli i år.
Annica Åkerblom har rötterna i Norrköping, men har jobbat Västmanland i många år.
– Vår familj bor i Avesta och vi har en bostad i Sankt Anna på ön Äspholm. Jag har även en övernattningslägenhet i Norrköping, berättar Annica som har ett stort hästintresse och äger tre hästar.
Det senaste jobbet 62-åringen hade var som näringslivschef i Sala i elva år. Utifrån kan det verka lite "konstigt" att lämna en sådan tjänst för att bli företagslots i Finspång.
– Haha. Ja, det kan man kanske tycka. Jag hade egentligen gått i pension, men när jag såg den här tjänsten kunde jag inte hålla mig ifrån. Jag gillar utmaningar och det här uppdraget är en utmaning, betonar Annica Åkerblom.
Hon har erfarenhet av en liknande situation i Sala, där den kommunen inte hade ett gnisselfritt samarbete med företagen som verkar där.
– Jag var med och sjösatte funktionen företagslots i Sala och den processen pågår, det har blivit ett bättre samarbete. Företagslotsens uppgift handlar om att få alla att dra åt samma håll och skapa förståelse för de olika rollerna. I vissa ärenden är det många instanser inblandade, då gäller det att samordna på rätt sätt inom kommunen så att frågor inte hamnar mellan stolarna eller bollas runt mellan olika kontor.
En förbättrad dialog mellan tjänstemän och företagare har efterfrågats av företagarna.
– Även om du som tjänsteman inte har så mycket nytt att komma med i ett ärende, ska du ändå återkoppla och berätta när företagaren kan tänkas få svar. Företagarna är våra kunder och kommunen ska vara en möjliggörare inom de förutsättningar och lagar som finns, poängterar Annica Åkerblom.