Ambassadörsbesök när Alstom skickade sin stororder till Iran
FINSPÅNGDen iranske ambassören samt irans handelsattaché besökte i går Finspång för att informera sig samt för att övervaka den första transporten av turbiner och kompressorer till Iran. Det är premiärleveransen i den stororder som Alstom Power fått från National Iranian Gas Company.
Irans handelsattaché S R Nobakhti och ambassadör Mahmoud Bayat, här tillsammans med projektdirektör Mohsen Najafi (till höger) är nöjda med vad dom fått se på Alstom i Finspång. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto:
- Jag tycker att det är väl organiserat. Det är en sofistikerad och avancerad teknologi vi ser prov på här så det känns förtroendeingivande, tycker ambassadör Bayat. På plats finns också 4 av de sammanlagt 7 iranier som befinner sig på Alstom för utbildning. De ska ta hand om turbinerna och kompressorerna när dessa väl är på plats i Iran.
<b>Pumpa gas</b>
Turbinerna kommer där att användas för att driva kompressorer som ska pumpa gas från de södra delarna av Iran till de norra. Gasen kommer sedan att användas till det inhemska energibehovet och möjligen till export.
- Vi har ett växande behov av energi i vårt land eftersom Iran utvecklas i snabb takt och befolkningen ökar, det här är ett led i den satsningen, säger ambassadör Bayat.
Det är hela 50 turbiner plus kompressorer som ska levereras under en 5-årsperiod och ordern är värd 3,5 miljarder kronor så för Alstom Power är det en viktig affär. Informationsdirektören för Alstom Sverige, Göran Skoglund tror att det kan bli mer.
- Detta är en del av en större satsning från Irans sida. Så det är viktigt att vi sköter våra åtaganden nu, det kan generera fler order i framtiden, menar Göran Skoglund.
Det är en viss procedur att lasta på turbinen. Traversen lyfter långsamt upp den innan lastbilen får backa in under turbinen som väger sina modiga 68 ton. Sedan följer en långsam sänkning tills turbinen är på plats och kan säkras.
Chauffören av lastbilen berättar att det tar cirka 3 timmar att köra från Finspång till hamnen. Högsta fart är 80 km i timmen men det är begränsat till 10 km i timmen på broar. Sedan blir det lite väntetid vid spårvägen där ledningar måste lyftas.
- Det kommer att gå några transporter de kommande dagarna så Gatukontoret i Norrköping är nog inte så glada, tror Örjan Karlsson, ansvarig chef för slutmontaget.
Glada verkar i alla fall ambassadör Bayat och handelsattaché Nobakhti vara när de ser den färdiglastade långtradaren svänga ut ur Alstoms Norrmalmsverkstad. Nu är den första turbinen av 50 på väg mot Iran.