Inga skrivna rutiner, brister i journalföring, ingen egenkontroll, inga riskanalyser. Inspektionen för vård- och omsorg (IVO) riktar efter en tillsyn i slutet av förra året allvarlig kritik mot en tandklinik i Finspång.
IVO kräver åtgärder på 13 punkter för att få nödvändiga rutiner för patientsäkerheten.
Förutom redan tidigare nämnda punkter ska vårdgivaren bland annat säkerställa att inkomna rapporter, klagomål och synpunkter från hälso- och sjukvårdspersonal samt vårdtagare och deras närstående utreds, sammanställs och analyseras. Därefter ska åtgärder vidtas för att säkra verksamhetens kvalitet.
Kliniken ska även säkerställa att det i ledningssystemet finns rutiner för hur verksamheten ska organiseras för att möjliggöra en säker användning och hantering av medicintekniska produkter.
Det påpekas vikten av att en journalanteckning, om det inte finns något synnerligt hinder, signeras av den som ansvarar för uppgiften. När det gäller rutiner för dokumentation av patientuppgifter är det betydelsefullt att patientjournaler innehåller uppgifter om ordinationer av läkemedel.
Kravet är utöver detta att säkerställa att det finns rutiner för hur remisser ska utformas och hanteras.
Syftet med inspektionen var att granska verksamheten inom områden som patientsäkerhet, dokumentation, kompetens och resurser, läkemedelshantering, samverkan och vårdhygien.
Om inte kraven uppfylls kan IVO utfärda ett föreläggande med eller utan vite.