Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Alltid varit manipulationer med A-traktorer"

A-traktorn blev ett bättre fordon med nya reglerna. Men bilinspektör Roland Karlsson befarar att fusket fortsätter. "När vi får in bilar som kört för fort så är hundra procent av dem manipulerade".

Trafikinspektör Roland Karlsson anser att regeländringarna gör A-traktorerna bättre, men att fusket kommer fortsätta med dem.

Trafikinspektör Roland Karlsson anser att regeländringarna gör A-traktorerna bättre, men att fusket kommer fortsätta med dem.

Foto: Ulf Stråhle

Finspång2020-10-06 18:30

Bilinspektör Roland Karlsson fick en oroskänsla när han läste det snabba beslutet om ändringen av regelverk 2003:19 som gick på en månad.

– Just när fordon med automatlåda och framhjulsdrift tilläts få dispenser, innan regeländringen 15 juni. Då tänkte jag; "Nu blir det vilda western". Det har vi sett att det blivit också. Nu dyker det upp alla möjliga fordon med LGF-skylten (Långsamtgående fordon). Visst är det märkligt. Det är fina och dyra bilar som de bygger om, konstaterar han.

Tekniskt anser Roland Karlsson att regeländringen i grunden är positiv. Traktorerna fungerar bättre på vägarna nu än tidigare. Innan rasade antingen växellådan eller så sprängdes motorerna. 30 km/h med höga varvtal fungerade inte väl och var knappast miljövänligt. Med de nya reglerna slipper man det.

– En väldig skillnad och fordonen blev körbara. Man slapp spränga motorer och växellådor. Men naturligtvis så nöjer man sig inte med det. Man vill åka fortare än de där 30 km/h, då fuskar man med varvtals-, hastighetsregulatorn.

Ser ni mycket sådant?

– Oh, ja. Det har alltid varit manipulationer med A-traktor så länge jag har jobbat och det fortsätter så. Det blir inte mindre. Nog finns det de som är ärliga. Men när vi får in bilar som kört för fort så är hundra procent av dem manipulerade.

Vad tycker du själv om A-traktor?

– Jag är inte bara bilinspektör utan också trafikant. Jag drabbas också av det där. Det är ett problem och irritationsmoment i trafiken. Samtidigt har ungdomarna det som en egen kultur. De älskar det här, lägger ned all tid och alla pengar de har i det här och träffas. Det måste ungdomar få göra tycker jag. Men de tänker inte riktigt alltid på hur de stör andra, hur människor bor. De spelar hög musik och varvar motorer. Men just med 30 km/h i timmen blir det besvärligt. De blir i vägen, speciellt på enfiliga vägar.

Mopedbilar får köra i 45 km/h?

– Det är också märkligt. Du jämför en personbil med moderna system och tjock plåt med en moped i plast och aluminium. Det kanske kommer en ändring. Vi får se. Jag skulle tycka att det vore okej om de fick köra 45 km/h.

Utmärker sig Finspång speciellt när det gäller A-traktor?

– Nej, det vill jag inte säga. Det är ungefär lika i Kolmården, Söderköping och Finspång, säger Roland Karlsson.

Imorgon: De lägger ned allt på sina byggen.

Karta: Norrköpings Polisstation
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!