Allt fler köper Fairtrade
- Efterfrågan på rättvisemärkta varor har ökat mer och mer, säger ICA-handlaren Jens Svensson. Han menar att rättvise-märkningen ligger i startgroparna men att vi konsumenter kommer att få se mer av det i framtiden. Inte minst är dagens unga mer medvetna.
till att förbättra sociala och ekonomiska villkor
för arbetare i tredje världen. Rättvisemärkningens blågröna symbol "Fairtrade" borgar för att barnarbete motverkas och att demokratiska värden och att arbetares fackliga sammanslutningar främjas. Litet utbud
Rättvisemärkt är en oberoende produktmärkning som garanterar att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-
kriterier.Han jämför med KRAV-märkningen som började för tio år sedan och nu blivit ett naturligt inslag i sortimentet.- KRAV har butikerna arbetat fram, menar han.- Problemet med Fairtrade är att utbudet ännu inte är särskilt stort, säger han.Efterfrågan ännu liten
Små odlingar kan ännu inte tillgodose behovet.- När efterfrågan och utbud ökar sjunker priserna, menar Jens Svensson. Konsumenterna är inte beredda att betala hur mycket som helst för sitt kaffe. Om konsumenterna frågar efter och verkligen köper rättvisemärkta varor kommer affärerna ta in mer av det i sitt sortiment, tror han.På Vibergas kaffehylla har de flesta varumärken minst en eller flera rättvisemärkta. Det finns dessutom både rättvisemärkta rörsockerbitar, te, flingor och choklad. - Många köper det, säger Gunborg Andersson på Viberga som får medhåll av kollegan Annika Karlsson.Betalar gärna extra
- Vi brukar ha rättvisemärkta rosor i sortimentet.Ingegärd Folkestad är kund på Viberga. Hon brukar titta efter Rättvisemärkt och KRAV-märkt mat. När det kommer till kött betalar hon gärna lite extra efter närodlat kött.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!