Allt fler är skuldsatta

NORRKÖPINGAllt fler Finspångsbor vänder sig till kommunens skuld- och budgetrådgivare för att få hjälp med sin privatekonomi. Många har hamnat i en lånespiral och är djupt skuldsatta.  - Ska det fortsätta så här räcker vi inte till. Konsekvensen blir att våra klienter inte får hjälp inom rimlig tid, och de riskerar då sjunka längre ner i sin skuldsituation, säger budgetrådgivare Owe Nordqvist.

Foto:

FINSPÅNG2010-03-11 03:00
Som Folkbladet berättade tidigare i veckan växer skuldberget i Finspång, och nära 900 personer förekommer i Kronofogdens register. Det märks inte minst hos kommunens budget- och skuldrådgivare som har fortlöpande kontakt med ett hundratal privatpersoner. Varje vecka tillkommer fler. - Det är en klar ökning och vi ligger på gränsen till vad vi klarar av. Väntetiderna för ett första besök kan bli 3-4 veckor om det inte är akut, vilket många upplever att det är när de väl kontaktar oss, konstaterar skuldrådgivare Kerstin Pettersson. Lånespiral
Många av Finspångsborna har hamnat i en lånespiral där nya krediter ska täcka betalning av äldre skulder. Det gör inte jobbet enklare för rådgivarna. - Det är ofta skambelagt och svårt att ta steget att erkänna att man har tappat kontrollen. Ju mer skulder man har dragit på sig desto svårare blir det att få upp klienten till en kontroll över ekonomin, säger Owe Nordqvist. Ofta är det kvinnor som tar den första kontakten med rådgivarna. - Men det är svårarbetat om man inte har med sig hela familjen. Tar man det här steget krävs att alla i hushållet är motiverade och beredda att göra förändringar, säger Kerstin Pettersson. Basekonomi
Hög arbetslöshet, indragen sjukpenning och lätt att få lån är några vanliga orsaker bakom Finspångsbornas skulder. Rådgivarna betonar att första steget mot en förändring av skuldsituationen är att göra en realistisk hushållsbudget. Därefter kan återbetalningsplaner gås igenom. - Många skuldsatta prioriterar lånen. Då får mat och kläder får stryka på foten. Men man måste se det här i ett längre perspektiv, och det är särskilt viktigt i barnfamiljer att ingen far illa. Det måste finnas mat för dagen, säger Owe Nordqvist. Kontakten med rådgivarna pågår ofta under flera år. - Det tar tid att bygga upp ett förtroende. Men det är inte vi som ska göra jobbet, däremot kan vi råda, stötta och motivera. Många inser att de levt på konstgjord väg genom lån och att en förändring är nödvändig. Men det är ofta en lång resa. Tidspressen för rådgivningsenheten innebär att förebyggande arbete inte hinns med. En förhoppning var att en ny tjänst för konsumentvägledning skulle underlätta insatserna. Men konsumentvägledaren, med en tjänstgöring på 20 procent, måste prioritera andra arbetsuppgifter. - Med mer tid och resurser skulle vi exempelvis kunna besöka högstadieskolor och gymnasieelever för att informera om riskerna med att sätta sig i låneskulder, och om värdet av att ha koll på sin ekonomi för att veta vad man gör, säger konsumentvägledare Bo Larsson.
✔ Planera alla inköp. Låna inte till småsaker. ✔ Fundera även om det är värt att skuldsätta sig. Fundera över om en ny telefon, stereo och elektronik är nödvändig. ✔ Gör en hushållsbudget för boendekostnad, mat och kläder. ✔ Spara till det du vill ha. ✔ Var försiktig med krediter. En liten skuld växer snabbt om fakturan hamnar hos Kronofogden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om