Qualis är ett system för kvalitetsredovisning. I kvalitetsarbetet tittar man på uppdraget och sedan finns i alla processer en Qualistrappa. Den har sju steg och till varje steg finns ett antal kvalitetskriterier knutna.
När det gäller förskolan handlar huvudprocesserna om utveckling och lärande, trygghet och trivsel, föräldrainflytande, barns delaktighet i lärprocessen samt arbetssätt och pedagogroll.
Under våren 2014 har varje enhet fått göra en självskattning, alltså en bedömning av hur det själva ligger till. Det som är intressant är att förskolorna har självskattat sig ganska jämnt. Det är runt mitten alla bedömningarna ligger. Exempelvis anser sig Basvägens förskola ha nått trappsteg fem när det gäller image, fyra när det gäller kompetens, resursutnyttjande, trygghet och trivsel, organisation och föräldrainflytande. Samtidigt bara nivå tre när det gäller utveckling och lärande, kommunikation och de andra processerna man mäter.
Rektorer och förskolechefer ska nu gå vidare med handlingsplaner för prioriterade utvecklingsområden. Alla har fått plocka ut tre områden som man anser sig behöva utveckla. Det ska sedan följas upp i verksamhetsdialoger.
Läs mer i onsdagens Folkbladet som också finns som e-tidning