"All upp- följning är av godo"

Socialstyrelsens hantering av enskildas klagomål kommer ses över extra noga nu framöver.

FINSPÅNG2011-10-19 03:00

Socialstyrelsen kommer under perioden oktober 2011 till 30 juni 2012 att göra en särskild satsning på handläggning av klagomål som inkommer till myndigheten från patienter och närstående. Det framkom i en skrivelse till Finspångs kommun.

Tätare koll
Detta innebär att kommunen kommer få begäran om yttrande, journalhandlingar och annan dokumentation med tätare frekvens än tidigare.

- Vi kommer göra allt vi kan för att allmänhetens klagomål på vården ska hanteras snabbt och korrekt som möjligt. Då är vi beroende av att kommunikationen med vårdgivarna fungerar, säger Per-Anders Sunesson, avdelningschef på tillsynsavdelningen, Socialstyrelsen.

Uppföljning är bra
Kerstin Sjöberg Axelsson, på Finspångs kommun tycker att detta låter bra. Där de klagomål som kommer in hanteras i olika former av uppföljningssystem.

- Rent allmänt kan jag säga att all uppföljning är av godo. Det är tacksamt att få påpekande kring arbetet vi gör. Men jag upplever inte att just den biten failerar hos oss, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om