Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Upp till den som kör att visa hänsyn!"

60 procent av alla bilister i Sverige kör fortare än tillåten hastighet. "Upp till den som kör att visa hänsyn", säger Fares Dawoud, arbetsledare vid polisen i Finspång.

60 procent av alla bilister i Sverige kör fortare än tillåten hastighet.

60 procent av alla bilister i Sverige kör fortare än tillåten hastighet.

Foto: Mariann Mannberg/Emilie Jurak

Finspång2021-07-17 18:00
undefined
60 procent av alla bilister i Sverige kör fortare än tillåten hastighet.

Med hjälp av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) tog Butbro Fastighetsägarförening fram en undersökning om trafiksituationen i Butbro. Där framkom bland annat att endast 17 procent höll den angivna hastigheten på vägen. Trafikverket beslutade att inte vidta några åtgärder och flera faktorer väger in i beslutet. 

– Väg 1167 är en lågtrafikerad väg och vi har inte ändlöst med pengar från regeringen. Vi måste göra samhällsekonomiska kalkyler och se var effekterna är som störst. Det gör att de lågtrafikerade vägarna blir svåra att prioritera, säger Torbjörn Andersson från Trafikverket. 

Att bilister kör för fort är ett problem överallt.

– Generellt säger man att det är ungefär 60 procent av alla bilister som kör för fort i Sverige. Det går inte att bygga bort med hinder, utan det är ett förarbeteende som är svårt att komma åt, förklarar Torbjörn Andersson.

undefined
Fares Dawoud är arbetsledare vid polisen i Finspång och förklarar att polisen har ett prioriteringsarbete.

Fares Dawoud förklarar att polisen har ett prioriteringsarbete.

– Vi kan planera att utföra kontroller på vägarna under en arbetsdag, men sen kan det komma in ett larm om en misshandel eller annat som vi måste rycka ut på. Då måste det prioriteras, förklarar arbetsledaren. 

Enligt myndigheterna är det den enskilde förarens ansvar att följa hastigheterna.

– Främst är det upp till den som kör att visa hänsyn och respekt gentemot de lagar som vi har. Det handlar om sunt förnuft, säger Fares Dawoud.

Karta: Finspång
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!