Med hjälp av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) tog Butbro Fastighetsägarförening fram en undersökning om trafiksituationen i Butbro. Där framkom bland annat att endast 17 procent höll den angivna hastigheten på vägen. Trafikverket beslutade att inte vidta några åtgärder och flera faktorer väger in i beslutet.
– Väg 1167 är en lågtrafikerad väg och vi har inte ändlöst med pengar från regeringen. Vi måste göra samhällsekonomiska kalkyler och se var effekterna är som störst. Det gör att de lågtrafikerade vägarna blir svåra att prioritera, säger Torbjörn Andersson från Trafikverket.
Att bilister kör för fort är ett problem överallt.
– Generellt säger man att det är ungefär 60 procent av alla bilister som kör för fort i Sverige. Det går inte att bygga bort med hinder, utan det är ett förarbeteende som är svårt att komma åt, förklarar Torbjörn Andersson.
Fares Dawoud förklarar att polisen har ett prioriteringsarbete.
– Vi kan planera att utföra kontroller på vägarna under en arbetsdag, men sen kan det komma in ett larm om en misshandel eller annat som vi måste rycka ut på. Då måste det prioriteras, förklarar arbetsledaren.
Enligt myndigheterna är det den enskilde förarens ansvar att följa hastigheterna.
– Främst är det upp till den som kör att visa hänsyn och respekt gentemot de lagar som vi har. Det handlar om sunt förnuft, säger Fares Dawoud.