5 000 kr till kund efter strid om kök
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, ger en kund i Finspång rätt till 5 000 kronor i ersättning för det felaktiga kök han begärt upprättelse för.
När en felaktig bänkskiva levererats fick han reda på att tillverkaren endast levererade den typen av skiva enligt hans önskemål utan att lämna några garantier på varan. I slutet av april hörde då kunden av sig igen och ville häva köpet helt eller få prisavdrag. Kundens problem kvarstod i januari 2009. Han yrkade på en ersättning om 30 000 kronor för bland annat förvaring av ouppackade delar till köket samt merkostnader för mat och tid.Avvisade krav
Norrköpingsföretaget menar att kunden inte talat om att han ville ha infällda luckor på sitt kök. Säljaren säger att kunden inte har visat i någon katalog vad för typ av kök han ville ha.Kundens yrkanden på 30 000 kronor i avdrag på köpet ville inte företaget gå med på. De anser att de levererat ett komplett kök under vecka 15 och att kunden ville häva köpet den 14 april på grund av att diskbänken hade en större och en mindre ho.De erbjöd sig att beställa en skiva efter hans önskemål och upplyste om att tillverkaren inte lämnade några garantier på en sådan konstruktion. Ersätts för skiva
ARN beslutade att företaget rekommenderas att ersätta kunden med 5000 kronor inklusive moms med anledning av den felaktiga bänkskivan. Nämnden anser inte att problemet med storleken på hoarna är av så stor betydelse att kunden har rätt att häva hela köpet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!