Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

5 000 kr till kund efter strid om kök

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, ger en kund i Finspång rätt till 5 000 kronor i ersättning för det felaktiga kök han begärt upprättelse för.

FINSPÅNG2009-07-20 03:00
Det var i december 2007 som kunden beställde ett kök från köksföretag i Norrköping. Vid leveransen visade sig köket vara av både fel modell och färg.Luckorna var av en annan typ än de han pekat ut i katalogen. Vid flera tillfällen pratade han med säljaren på köksfirman och visat den modellen av infällda luckor han ville ha. Kökscenter godtog reklamationen men ville ha skälig tid till att åtgärda felet med de felaktiga luckorna.I februari 2008 lovades en ny leverans som kom först vecka 16. Det visade sig dock fortfarande vara omöjligt att montera köksluckorna samt att säljaren inte kunde leverera bänkskivor och diskbänk enligt överenskommelse. Ville häva köp
När en felaktig bänkskiva levererats fick han reda på att tillverkaren endast levererade den typen av skiva enligt hans önskemål utan att lämna några garantier på varan. I slutet av april hörde då kunden av sig igen och ville häva köpet helt eller få prisavdrag. Kundens problem kvarstod i januari 2009. Han yrkade på en ersättning om 30 000 kronor för bland annat förvaring av ouppackade delar till köket samt merkostnader för mat och tid.Avvisade krav
Norrköpingsföretaget menar att kunden inte talat om att han ville ha infällda luckor på sitt kök. Säljaren säger att kunden inte har visat i någon katalog vad för typ av kök han ville ha.Kundens yrkanden på 30 000 kronor i avdrag på köpet ville inte företaget gå med på. De anser att de levererat ett komplett kök under vecka 15 och att kunden ville häva köpet den 14 april på grund av att diskbänken hade en större och en mindre ho.De erbjöd sig att beställa en skiva efter hans önskemål och upplyste om att tillverkaren inte lämnade några garantier på en sådan konstruktion. Ersätts för skiva
ARN beslutade att företaget rekommenderas att ersätta kunden med 5000 kronor inklusive moms med anledning av den felaktiga bänkskivan. Nämnden anser inte att problemet med storleken på hoarna är av så stor betydelse att kunden har rätt att häva hela köpet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om