Under vecka 51 – mellan 16 och 22 december – polisanmäldes 61 misstänkta brott i Finspångs kommun, enligt nyhetsbyrån Newsworthy.
36 av dessa gällde kortbedrägerier.
– Det är en person som gjort anmälningar angående 36 brottstillfällen, säger Åsa Willsund, förundersökningsledare vid polisens bedrägerigrupp i Norrköping.
Hon berättar att det har gjorts flera felaktiga köp via den drabbade personens Facebookkonto.
– Första brottet har gjorts i början av december. Det har börjat med mindre summor på 20– 30 kronor, för att sedan bli tusentals kronor. Totalt har det dragits felaktiga köp via Facebook på runt 47 000 kronor, säger Åsa Willsund.
Polisanmälningarna i ärendet har lagts ner.
– Det var uppenbart att brotten inte går att utreda. Personen eller personerna som gjort de här bedrägerierna har gjort det här utomlands.
Hur har de gått tillväga vid dessa kortbedrägerier?
– Troligtvis har de kommit över mannens lösenord på Facebook och sedan gjort de här köpen. Det är det tillvägagångssättet, som jag ser som troligt, säger Åsa Willsund.
Den drabbade är en man i 35-årsåldern, som är hemmahörande i Finspångs kommun.
Vad är polisens uppmaning för att inte drabbas av den här typen av brott?
– Man ska inte använda samma lösenord och se till att ha starka lösenord, som är varierade. I det här fallet har det först gjorts köp för låga summor. Då kanske man inte märker att det försvinner pengar, sedan blir det mer och mer och större summor.
Hur ska drabbade personer agera efter att blivit utsatta för såna här bedrägerier?
– Man ska ta kontakt med sin bank och bestrida felaktiga betalningar, som gjorts på köp. Det går även att göra reklamationer via Facebook, säger Åsa Willsund.
Hon påpekar att bedrägerier som sker på digitalt vis blir allt vanligare.
– Men jag kan inte säga att just den här typen av kortbedrägerier är mer vanliga än andra.
Åsa betonar att det är viktigt att vara vaksam vid alla typer av köp.
– Man ska vara kritisk när man handlar. Missa inte att kolla de finstilta villkoren. Googla företaget som säljer på nätet, om det finns recensioner och om andra har gjort köp. Ibland kan det vara via reklam på sociala medier, som bedragarna försöker lura folk. Alla kan drabbas, men man kan försöka undvika det genom att vara duktig på att vara källkritisk, konstaterar Åsa Willsund.