När vi träffar Sander Lunde i hans verkstad på landsbygden i Finspång har han bara några timmar innan klarat teoriprovet för motorcykel-körkort.
– 24 augusti ska jag göra förarprovet, sedan får jag äntligen köra på riktigt, säger 19-åringen och tittar längtansfullt på sina motorcyklar som han själv byggt och renoverat.
Sander har alltid gillat motorcyklar och bilar, men startade i tidiga år med att tillverka knivar.
– Jag var elva år när jag började med knivmakeri och var med på en del knivshower och ställde ut. Allting startade när jag fick min första moped. Jag tyckte den var tråkig och ville göra den coolare. Jag fotade mopeden, la in den i ett fotoprogram och gjorde om den helt, förklarar han.
Vinkelslipen kom fram och Sander kapade av bakdelen på mopeden.
– Jag byggde om den snabbt och har säkert byggt om den minst fem gånger. Jag gillar att bygga från grunden med rått material, säger han.
I garaget står en Triumph Scrambler 1 200 kubik av 2019 års modell. Den engelska skönheten ser helt ny ut.
– Den kom jag över billigt i krockat tillstånd, frampartiet var skapligt mosat. Jag har bytt en hel del på den och hittat originaldelar. Bland annat från en likadan motorcykel som fanns i Tyskland plus att jag köpt originaldelar från Triumphs fabrik i England. Nu är det bara en besiktning kvar innan jag kan sälja den, berättar Sander.
På en av motorcyklarna har Sander använt sig av modellera för att få till tank, sadel och framskärm som han vill.
– Det är så mycket enklare att forma med lera och det går enkelt att ändra under processens gång. När jag bestämt mig så kan jag forma plåten efter leran och sedan ta bort leran när jag är klar. Det är nog 20 kilo modellera på den här motorcykeln just nu.
Att bygga en motorcykel helt från grunden kräver många olika kunskaper. Sander gör allt. Från att plocka isär och sätta ihop de minsta delarna i en motor, lacka bensintanken till att få fjädringen att fungera och allt däremellan.
– I princip är jag självlärd. Jag har kollat jättemycket på Youtube och lärt mig därifrån, säger han.
Han har redan sålt några ombyggda motorcyklar och målsättningen är att växa. Sanders dröm är förstås att arbeta ännu mer med att bygga motorcyklar.
– Jag vill kunna leva helt på att bygga motorcyklar från grunden, bygga om motorcyklar och tillverka udda detaljer, säger Sander och bockar till en plåtbit i en av de många maskiner som finns i verkstaden.