Under hösten 2021 rapporterade 5 av 13 kommuner i Östergötland in hur många personal som besökte respektive vårdtagare inom hemtjänsten under en tvåveckorsperiod. Finspång hade störst rotation bland de svarande – här var snittet 18 personal per vårdtagare.
– Vi har haft hög frånvaro överlag, pandemin har påverkat oss. Både ordinarie personal och vikarier har varit sjuka eller varit hemma av olika anledningar, det har lett till svårigheter att upprätthålla kontinuiteten. Vi har behövt prioritera tillgänglig personal och kompetens, berättar Josefin Linde Axelsson, verksamhetschef för hemtjänsten.
Statistiken gäller personer som är 65 år och äldre och får minst två besök av hemtjänsten varje dag. Enligt de inrapporterade siffrorna hade Oxelösund högst antal besök i Sverige med 24 personal på två veckor. I fem kommuner i riket i stort låg snittet på under tio personer.
– Vi hade några enheter som hade lägre antal personal på besök och några hade högre, men snittet blev 18. Av de som rapporterat in låg vi högst, medelvärdet för Östergötlands läns kommuner var 17, säger Josefin Linde Axelsson.
Hon förklarar att det, vid sidan av problemen med frånvaro i personalstyrkan, också finns en annan förklaring till antalet personal.
– Vi har lite mer arbete att göra och färre personal, men jag hoppas verkligen att det blir bättre, säger Josefin Linde Axelsson.
Alla hemtjänsttagare har egna kontaktpersoner och personalen är också indelad i mindre block för att se till att hålla nere antalet personer som besöker respektive person.
– Vi har våra samordnare som försöker att planera samma personal till samma kund i så stor utsträckning som möjligt, men det blir svårt när ordinarie personal är borta. Beroende på vilken hjälp kunden behöver måste vi anpassa personalen efter vilken kompetens som krävs för att arbetet som ska utföras, förklarar Josefin Linde Axelsson.
Hur ser arbetet ut för att minska antalet personal hos respektive vårdtagare?
– Vi får ta nya tag. Frånvaron har varit ett problem, men vi hoppas att det lättar med sjukdomar. Nu handlar det om att göra det bästa vi kan utifrån läget. Framöver ska vi titta på hur det ser ut på varje enhet, föra en dialog med personalen och se vad vi kan göra för mer kontinuerliga besök, säger verksamhetschefen.