– Ja, vi är inne på slutspurten av en genomgripande renovering av den gamla klenoden, berättar Lars Granström hos Museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar.
– Och går allt som vi hoppas, sker lokets nypremiär efter renoveringen någon gång under 2016, ett år innan 100-årsjubileet, eftersom loket byggdes 1917 av Nohab i Trollhättan. Men då gäller det att inga negativa överraskningar dyker upp under renoveringsspurten...
Varför har inte NÖJ 16, som de flesta andra gamla ånglok, skrotats?
– Efter att smalspårstrafiken upphörde i Östergötland, sålde SJ tre likadana ånglok, NÖJ 15 och 16, samt VB 12, till Marma Långrör AB som hade en smalspårig industribana i Hälsingland. 1969 upphörde även den och då lyckades vår museiförening komma över NÖJ 16, eftersom det fortfarande gick att köra, medan de andra loken skrotades. Ett liknande men lite större lok, NÖJ 18, finns också bevarat, uppställt men inte körbart, på järnvägsmuseet vid Valla i Gamla Linköping.
Nämnas kan att NÖJ 16 var föreningens första fungerande ånglok. Loket användes under några år i utflyktståg på den södra delen av Roslagsbanan innan det ställdes av, hårt slitet, 1974. En mycket omfattande renovering har pågått sedan 1988, men arbetet med loket har under ett flertal år fått stå tillbaka för arbeten på föreningens driftslok.
NÖJ 16 byggdes av NOHAB år 1917 åt Norra Östergötlands Järnvägar där det främst drog godståg. När SJ tog över östgötabanorna 1950 döptes loket om till SJ N6p 3163.
Hur ser framtiden ut för NÖJ 16?
– Loket är tänkt att hjälpa till med museitrafiken på sträckan Uppsala - Länna - Faringe. En annan sak som kan vara av intresse för framförallt en östgötsk läsekrets, är ju att NÖJ 16 var ett av de två lok, det andra var NÖJ 17, som i oktober 1939 var inblandade i den så kallade ”Kimstadsolyckan”. En frontalkollision mellan tågen utanför Kimstad. Flera personer omkom och båda loken blev svårt skadade, men på grund av rådande krigs- och krisläge reparerades båda.
Kan man tänka sig att loket kan köras ner till Östergötland igen i framtiden? Kanske under 2017, när loket fyller 100 år?
– Möjligheten finns väl. Men som så ofta i dessa fall handlar det om initiativ, planering och finansiering. I Finspång är ju smalspåret borta, så det närmaste torde väl bli Vadstena då? Förvisso inte NÖJ i så fall, men en sträcka av ”grannbanan” MÖJ, Mellersta Östergötlands Järnvägar.