. . . men i kommunens växel "strular" det ofta
För kommunens telefonister har det varit en jobbig tid sedan man fick ny telefonväxel.- Vi har strul nästan varje dag. Grejer försvinner och det är mycket svårare att söka, konstaterar telefonisterna Anja Syvinki och Britt-Inger Abrahamsson.
Arbetsbördan har varit tung för kommunens telefonister Britt-Inger Abrahamsson och Anja Syvinki sedan kommunen fick ny telefonväxel. Foto: Malin Perk
Foto:
- Systemen lever sina egna liv ibland, säger de och skrattar åt att en anställd plötsligt fått nytt namn i datorn.
Kommunens servicechef Maritha Karlsson som är ansvarig för telefonväxeln är medveten om telefonisternas problem men säger att man får räkna med sådant här när man inför nya system.
Många år
- Det har varit jobbit för tjejerna. Hade de inte haft så många år på nacken som de har hade vi inte löst det här, säger Maritha Karlsson.
Britt-Inger Abrahamsson har jobbat som telefonist på kommunen i 35 år. På den tiden var det lite enklare.
- Då skrev jag ner informationen på papper, till exempel när folk hade semester, säger hon och skrattar.
Även Anja Syvinki som har jobbat i över 30 år har upplevt många förändringar varav den här med ip-telefonin är en av de största.
Införandet av ip-telefoni hade de hört skulle förenkla deras arbete. Men enligt dem har det blivit tvärtom.
- Allt är krångligare. Förut hade vi bättre koll, till exempel på folks hänvisningar, säger Britt-Inger Abrahamsson.
Idag sköter de kommunanställda själva sin hänvisning direkt via Finet.
Men tjejerna i kommunens växel medger att det har blivit mycket bättre än vad det var i början då allt var kaos.
- Och förhoppningsvis blir det snart ännu bättre, säger de.