Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

. . . men i kommunens växel "strular" det ofta

För kommunens telefonister har det varit en jobbig tid sedan man fick ny telefonväxel.
- Vi har strul nästan varje dag. Grejer försvinner och det är mycket svårare att söka, konstaterar telefonisterna Anja Syvinki och Britt-Inger Abrahamsson.

Arbetsbördan har varit tung för kommunens telefonister Britt-Inger Abrahamsson och Anja Syvinki sedan kommunen fick ny telefonväxel.                         Foto: Malin Perk

Arbetsbördan har varit tung för kommunens telefonister Britt-Inger Abrahamsson och Anja Syvinki sedan kommunen fick ny telefonväxel. Foto: Malin Perk

Foto:

Finspång2007-09-20 06:00
Det ringer hela tiden. Och telefonisterna, som numera sitter i Metallen, har fullt upp med att koppla och hänvisa till rätt person.
- Systemen lever sina egna liv ibland, säger de och skrattar åt att en anställd plötsligt fått nytt namn i datorn.
Kommunens servicechef Maritha Karlsson som är ansvarig för telefonväxeln är medveten om telefonisternas problem men säger att man får räkna med sådant här när man inför nya system.

Många år
- Det har varit jobbit för tjejerna. Hade de inte haft så många år på nacken som de har hade vi inte löst det här, säger Maritha Karlsson.
Britt-Inger Abrahamsson har jobbat som telefonist på kommunen i 35 år. På den tiden var det lite enklare.
- Då skrev jag ner informationen på papper, till exempel när folk hade semester, säger hon och skrattar.
Även Anja Syvinki som har jobbat i över 30 år har upplevt många förändringar varav den här med ip-telefonin är en av de största.
Införandet av ip-telefoni hade de hört skulle förenkla deras arbete. Men enligt dem har det blivit tvärtom.
- Allt är krångligare. Förut hade vi bättre koll, till exempel på folks hänvisningar, säger Britt-Inger Abrahamsson.
Idag sköter de kommunanställda själva sin hänvisning direkt via Finet.
Men tjejerna i kommunens växel medger att det har blivit mycket bättre än vad det var i början då allt var kaos.
- Och förhoppningsvis blir det snart ännu bättre, säger de.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om