Finspångs kommun arbetar kontinuerligt med utveckling och förbättringar inom kollektivtrafiken. Flera hållplatslägen (hållplatser på vardera sidan om vägen) i tätorten bedöms vara i stort behov av åtgärder. Hållplatsläge Skatgläden (vid Ica Hårstorp) ligger i ett område som inte är trafiksäkert och består i ena riktningen endast av en stolpe i backen.
– Där har vi fått in många synpunkter, både från privatpersoner och PRO, om att hållplatsens placering inte är bra och att det behövs ett övergångsställe i området, säger Helena Wastesson.
Hållplatsläge Hårstorpsvägen (vid Vibergabron) anses inte uppfylla kraven på tillgänglighet och konstateras ligga nära pendlarparkeringen på Bävervägen.
– Vi har valt att hållplatserna tas bort och får ett nytt gemensamt hållplatsläge vid Hårstorpsvägen/Skathagsvägen, nära infarten till Röda Hårstorp. Vid hållplatsläget för Skatglädjen ska vi göra ett övergångsställe. Förhoppningsvis ska nya hållplatsläget och övergångsstället dämpa hastigheten på Hårstorpsvägen, betonar Helena.
Åtgärderna har tagits fram i samarbete med Östgötatrafiken. Totalkostnaden är 1,6 miljoner kronor och är en samfinansiering mellan Trafikverket och Finspångs kommun, där kommunens del är 800 000 kronor.
Vid Storängsskolan ska två hållplatser, som inte uppfyller gällande krav, tas bort och göras om till gemensamt hållplatsläge.
– Det har varit separerade hållplatser långt ifrån varandra, en vid Ängslyckans förskola och den andra vid Storängsskolan. Nu görs ett nytt hållplatsläge vid Storängsskolan och Storängsgården.
Trafiksituationen vid Storängsskolan, med anhöriga som hämtar och lämnar sina barn, har varit ett återkommande problem med konfliktsituationer mellan bilar och kollektivtrafik.
– Vi vill skapa en bättre trafiksituation. Därför gör vi "hämta-lämna-zoner" för fordon vid platsen, säger Helena.
Kostnaden för arbetet vid Storängsområdet blir cirka 1,5 miljoner kronor, Trafikverket och kommunen står för halva summan vardera.
När ska åtgärderna göras och när kan nya hållplatslägen på Hårstorp och Storängen vara klara?
– Vi räknar med att arbetet ska göras under 2022 och vara klart under nästa år. Åtgärderna ingår i utvecklingsarbetet med tillgänglighet och trafiksäkerhetsarbete, där gång- och cykelvägar, kollektivtrafik och gator ingår, konstaterar Helena Wastesson.